نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 35
درس سوم:
راههاى شناخت دين
نظريه قبض و بسط تئوريك شريعت و ادعاى عدم امكان شناخت
دين
از مسائلى كه از سوى برخى روشنفكران و نويسندگان داخلى
در حوزه «معرفت دينى» مطرح شده و مورد نقد و بررسى قرار گرفته، موضوع «قبض و بسط تئوريك
شريعت» است.
مدعيان نظريه قبض و بسط [1] معتقدند كه به دليل عدم امكان
دسترسى به فهم اصل دين و فهم و معرفت دينى اصيل و واقعى، هر كس مىتواند به نوعى با
ذهنيت و انتظارات پيشينى خود به سراغ دين برود و فهم دلخواه و مورد انتظار خويش را
از دين داشته باشد.
به همين دليل امكان فهمها و معرفتهاى متعددى از دين
وجود دارد.
آنها مىگويند اصل دين چون امرى قدسى و آسمانى است، دست
بشر به آن نمىرسد و درك و فهم بشر از دين، صرفاً درك و معرفت بشرى است نه دينى. در
بيان علت عدم دسترسى بشر به فهم واقعى دين مىگويند: چون متون دينى صامت و ساكت است
نه سخنى و پيامى از پيش تعيين شده دارد و نه مقصود و مرادى در الفاظ وحيانى آن نهفته
است (!)
از اين رو، بشر بايد با درخواستها و انتظارات خود كه
از راه آشنايى با علوم ديگر به دست آورده، به سراغ دين برود و آن را بفهمد و به آن
معنا و مفهوم بخشيده و بهاصطلاح
[1] - معناى ساده «قبض و بسط تئوريك شريعت»، باز و بسته
بودن راه فهم دين و به تعبير روشنتر، امكان قرائتها ومعرفتهاى متعدد از دين است
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 35