نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 55
چارلز. ه. تونز (فيزيكدان آمريكايى): «من اختلاف علم
و دين را بيشتر سطحى مىدانم و اگر به ماهيت هر يك توجه كنيم هر دو به صورتى درمىآيند
كه تشخيص آنها از يكديگر ممكن نيست.» [1]
بنابراين، واقعيت همان است كه «مارتين لوتر» گفته و آن
اين كه «غربيان از آن دين الهى فطرى فاصله نگرفتهاند بلكه در حقيقت آن دين ساختگى
ضد علم و پيشرفت و آزادى معقول و ... را كنار گذاشتهاند.» [2]
كارنامه دين اسلام در اين خصوص بسيار درخشان است. به اعتراف
نويسندگان و بهويژه مستشرقان غربى، خدماتى كه اسلام به تمدن و فرهنگ بشرى كرده، فوقالعاده
است به طورى كه به جرأت مىتوان گفت سهم اسلام در شكلگيرى فرهنگ و تمدن بشرى، سهمى
عمده و تعيين كننده است. [3]
اگر امروز ملل مسلمان از لحاظ صنعت و تمدن از جوامع غربى
عقب ماندهترند، بىانصافى است كه كسانى بخواهند اين عقبماندگى را به دين نسبت دهند
و به اين وسيله بخواهند به ضعف و سستى و ناتوانى فكرى و عملى خود سرپوش بگذارند. در
حالى كه مىبينيم هماكنون نيز بسيارى از ملل مسلمان از بسيارى از ملل ديگر در صنعت
و تمدن پيشى گرفتهاند.
اگر ضعفها و كاستىهايى در نظام جمهورى اسلامى ايران
مشاهده مىشود، اين را نبايد به ناكارآمدى اصل اسلام و حاكميت دينى نسبت داد، بلكه
معلول عوامل بروندينى داخلى و خارجى است. از مهمترين اين عوامل، نداشتن سابقه تجربه
حكومتدارى مسؤولان كلان اجرايى و در نتيجه نداشتن راهكارها و قوانين مدون و روشنى
در بخشهاى مختلف حكومتى، ضعف مديريت اجرايى، توطئهها و كارشكنىهاى پيوسته قدرتهاى
[1] - محل تلاقى علم و دين، ترجمه احمد آرام، ص 54 به
نقل از همان، ص 121
[3] - براى تحقيق بيشتر به اين كتب رجوع كنيد: تاريخ تمدن،
ويل دورانت، ج 4، ترجمۀ ابوالقاسم پاينده و... بهويژه ص 432-435؛ تمدن اسلام
و غرب، گوستاو لوبون، ترجمه فخر داعى گيلانى؛ علوم اسلامى و نقش آن در تحول علمىجهان،
آلدوميهلى، ترجمه محمدرضا شجاع رضوى و دكتر اسدالله علوى؛ تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامى،
زينالعابدين قربانى؛ كارنامه اسلام، عبدالحسين زرينكوب
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 55