نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 63
درس پنجم:
دين و حكومت
از چالشهاى مطرح در باره دين و تفكر دينى كه پيشينه هم
دارد، جدا انگارى سياست از ديانت (: سكولاريسم) است.
در اين درس، در راستاى پاسخ به چالش و شبهه مزبور، به
تبيين جايگاه سياست و حكومت در اسلام مىپردازيم.
تفكيكناپذيرى دين از سياست در اسلام
سياست در لغت به معناى رعيتدارى، اصلاح امور مردم و نگاه
داشتن حد هر چيز، آمده است. [1]
اما در اصطلاح و در عرف بينالملل تعاريف زيادى مطرح شده
كه از مجموع تعاريف ارائه شده براى سياست [2]، مىتوان آنها را به دو دسته كلى: «سياست
خوب و ارزشمند» و «سياست ناپسند و ضد ارزشى» تقسيم كرد. سياست خوب و پسنديده، همان
است كه در كلام خواجه نصير طوسى به «سياست فاضله» تعريف شده و معادل امامت در مفهوم
اسلامى آن است و آن، همان مردمدارى، هدايت خلق و اصلاح امور مردم است. اما سياست ناپسند،
كه به تعبير خواجه «سياست ناقصه» ناميده مىشود، به معناى تقلب، مردم فريبى و نگونبخت
ساختن آنان است. [3]
[1] - لسان العرب، جمالالدين محمد بن مكرم مصرى، ج 6،
ص 108-109
[2] - ر. ك. رسائل اخوان صفا، ج 4، ص 250-272 (رساله نهم)،
چاپ بيروت
[3] - ر. ك. اخلاق ناصرى، با مقدمه و پاورقى وحيد دامغانى،
ص 298، مؤسسه انتشاراتى فراهانى
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 63