نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 64
سياست به معناى دوم، كه امام راحل (ره) از آن به سياست
شيطانى تعبير كرده و مظهر چنين سياستى در تاريخ صدر اسلام «معاوية بن ابىسفيان» و
در جهان معاصر «شيطان بزرگ آمريكاى جنايت كار» به شمار مىرود [1]، به طور مسلم در
اسلام نيست و دين اسلام از آن جداست و هرگز آن را برنمىتابد.
اما سياست به معناى نخست، نه تنها دين اسلام از آن بركنار
و جدا نيست، بلكه فلسفه تشريع دين و ارسال پيامبران الهى را تشكيل مىدهد. قرآن كريم،
ريشه اصلى تفكر سياسى در اسلام است و در فرهنگ قرآنى انديشههاى سياسى، اعتقاد و عمل
براساس آن، جزئى از قلمرو وسيع ايمان، بخشى از مجموعه تعاليم اسلام و نيز گوشهاى از
«حيات معقول» مورد نظر قرآن به شمار آمده است.
برخى از مهمترين مؤلفهها و مبانى انديشههاى سياسى در
اسلام و قرآن، عبارت است از: اثبات حاكميت، ولايت و سرپرستى همه جانبه مادى و معنوى،
دنيوى و اخروى براى خدا، رسول و اولياى خاص او [2]، اثبات امامت و رهبرى سياسى- اجتماعى
براى پيامبر (ص)، ائمه (ع) و منصوبين از سوى آنان [3]، اثبات خلافت و حكومت در زمين
براى برخى پيامبران گذشته، از جمله حضرت داوود و سليمان (ع). [4] دعوت به كار شورايى
و جمعى كردن [5]، امر به جهاد و مبارزه با طاغوتها، مستكبران و زورگويان و نيز امر
به تهيه امكانات دفاعى [6] و مبارزه با فساد و تباهى و نيز ظلمستيزى و عدلگسترى و
اصلاح جامعه
[1] - ر. ك. رساله نوين، ج 4 (مسايل سياسى و حقوقى)، ص
68-70