بنده (انسان) ديگرى مباش، در حالى كه خداوند تو را آزاد
آفريده است.
نيز در اسلام، انسانها صرفنظر از رنگ، نژاد، مقام، سن،
جنس و غير آن از حرمت و احترام فوقالعادهاى برخوردارند، به طورى كه كشتن يك انسان
بى گناه به منزله كشتن همه مردم دنيا تلقى شده، كيفر و مجازات بسيار سنگينى در دنيا
و آخرت در پى دارد [2].
بر اين اساس حقوق و آزادىهاى شهروندان مسلمان و غير مسلمان
محترم بوده و بايد رعايت شود.
به موازات همين تفكر مترقى و بالنده، در قانون اساسى جمهورى
اسلامى ايران، مسؤولان و نهادهاى جمهورى اسلامى بر رعايت حقوق و آزادى افراد زير مجموعه
حكومت اسلامى و تأمين امنيت و آزادى لازم براى اظهار عقيده و بيان نظرات آنان- با هر
نوع گرايش فكرى و سياسى كه دارند- موظف شدهاند، مگر اين كه بخواهند از آزادى سوء استفاده
كرده و توطئه بكنند. [3]
[3] - از جمله اصول قانون اساسى دال بر حقوق و آزادىهاى
افراد و گروهها و ضرورت پاسدارى از آنها توسط حكومت جمهورى اسلامى ايران، عبارت است
از: اصول دوم، سوم، ششم، نهم، دهم، سيزدهم، چهاردهم، نوزدهم، بيستم، بيست و يكم، بيست
و دوم، بيست و سوم، بيست و چهارم، بيست و هفتم، سى و هفتم و غير آن.
از جمله وظايف و رسالتهاى خطيرى كه اسلام برعهدۀ
مسؤولان نظام اسلامى گذاشته كه آنها را بر رعايت حقوق و آزادىهاى افراد زير مجموعه
حكومت اسلامى، ملزم مىكند، پاسخگو بودن حاكمان در برابر خدا و خلق اوست، كه در صورت
كوتاه آمدن در اين امر و تجاوز به حقوق شهروندان، كيفر سخت الهى در انتظارشان خواهد
بود
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 72