نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 94
به همين معناى مدارا كردن و كنار آمدن با ديگران است.
اما كسانى بوده و هستند كه از اين واژگان مقدس و درست دينى- فرهنگى، همچون ديگر مفاهيم
دينى، سوء برداشت كرده و به تحريف آن دست زدهاند و معنايى از آن ارائه كردهاند كه
مخالف با مفهوم مورد نظر در دين مىباشد كه در بالا به آن اشاره شد.
توضيح آنكه اباحىگرى (: تساهل و تسامح منفى) در عصر
جديد رهاورد تفكر وارداتى «ليبراليسم» است كه در غرب همزمان و همراه با «اومانيسم»،
«سكولاريسم» و ... پيدا شده است و نقطه تلاقى همه، ليبراليسم است كه به معناى آزادى
مطلق در تمام ساحتهاى زندگى و روا دانستن هرگونه عملى براى انسانِ نشسته بر جايگاه
خدايى و جايگزين خدا در زمين است.
برخى از پيامدهاى تلخ و ناپسند اباحىگرى و تفكر ليبراليستى،
عبارت است از:
1- عرفى شدن مفاهيم دينى: به اين معنا كه دين و مسائل
دينى تابع شرايط عرفى و سليقههاى افراد مىشود و آنها هر طور كه خواستند و صلاح ديدند
عمل كنند و به تبيين آن بپردازند و كسى هم حق اعتراض نداشته باشد؛ چون ضد دموكراسى
و آزادى و خشونتطلب معرفى مىشود!
2- ظهور آزادى هاى مطلق در جامعه، كه موجب بىبند و بارى،
شكستن حريمها و خدشهدار شدن قداستهاى دينى، فرهنگى و اجتماعى مىشود.
3- رواج روزافزون فحشا، منكرات و فساد در جامعه.
4- از بين رفتن خط قرمزها (و مرزهاى خوبى و بدى) و جايگزين
شدن ضد ارزشها به جاى ارزشهاى اصيل دينى و فرهنگى. [1]
[1] - براى تحقيق بيشتر ر. ك. فصلنامه كتاب نقد، شمارههاى
14-15، ويژه خشونت و تساهل؛ ماهنامه انديشه حوزه، شماره 23 بهويژه مقاله «تولرانس،
بنيادها و پيامدها»
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 94