نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 93
از آنچه گفته شد اين مطلب روشن گشت كه توصيه و ترويج روح
اباحىگرى، بىتفاوتى و ناديدهانگارى نسبت به تعرض به حريم دين و ايجاد ترديد در باورهاى
دينى به ويژه نسل جوان، در واقع به نوعى ترويج روح «تساهل و تسامح ليبراليستى» است
نه «تساهل و تسامح اسلامى» و از نوعى برداشت غلط از مفاهيم دينى سرچشمه مىگيرد. از
اين رو، بر دينداران غيرتمند، لازم است كه نسبت به تعرض به دين و تحريف ارزشهاى دينى،
بىتفاوت نباشند و عكسالعملهاى مناسب و دفاع منطقى و لازم را از معتقدات دينى به
عمل آورند.
اباحىگرى و پيامدهاى آن
از آفتهاى فرهنگى- دينى كه در گذشته وجود داشته و اكنون
بيشتر مطرح شده و دامن زده مىشود، اباحىگرى است.
اباحىگرى، چنان كه از نامش پيداست از اباحه و مباح بودن
به معناى جايز شمردن و روا دانستن است و در اصطلاح به معناى لاقيدى و مداهنه در دين،
بى بند و بارى، ناديده انگارى مطلق، بىتفاوتى نسبت به عقايد و ارزشهاى فرهنگى و دينى،
و واكنش صحيح و بجا نداشتن در برابر تاخت و تاز به حريمِ دين و آرمانهاى مقدس ملى،
فرهنگى و بهويژه دينى؛ و به بيان روشنتر، تهى شدن از حميت، مردانگى و غيرت دينى است.
[1]
بنابراين، اباحىگرى مساوى با مفهوم منفى «تساهل و تسامح»
در فرهنگ دينى و مفهوم نادرست آن در عرف رايج سياسى است؛ زيرا تساهل و تسامح در معناى
اسلامىاش، عبارت است از آسانگيرى در انجام وظايف دينى و پرهيز از افراطكارى و سختگيرى
بى مورد، رفق و مدارا با ديگران و تحمل آنان و دورى از تعصبهاى بىجا و خشونتهاى
ناروا به ويژه در برخورد با مخالفان [2]؛ و نيز در معنا و معادل غربىاش تولرانس (ecnareloT)
[1] - ر. ك. بحارالانوار، ج 77، ص 291، ج 21، ص 358 و
41، ص 115-116؛ نهجالبلاغه، صبحى صالح، حكمت شماره 110