نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 99
اين معنا از زندگى و اخلاق در اينجا مد نظر است. برخى
از محاسن و مكارم اخلاقى، عبارت است از: عدل، انصاف، عشق، محبت، وفاى به عهد، صبر،
بردبارى، اداى امانت، فداكارى، گذشت و ايثار. [1]
دين و اخلاق
از آنچه گفته شد به نقش دين در بارورى و بازپرورى اخلاق
و مكارم اخلاقى پى مىبريم؛ زيرا زندگى به معناى سوم و مكارم اخلاقى متناسب با آن،
تنها در پرتو تعاليم آسمانى و به پشتوانه معتقدات دينى قابل وصول بوده و ضمانت اجرايى
پيدا مىكند. براى همين، پيامبر اسلام (ص) فرمود:
من براى تيمم و تكميل مكارم اخلاق (و محاسن اخلاقى) برگزيده
شدم.
توضيح آن كه ارزشهاى اصيل اخلاقى، خاستگاه فطرى دارد
و از فطرت خداجويى و كمالطلبى انسان سرچشمه مىگيرد؛ زيرا خداوند متعال اين فطرت پاك
و روح متعالى را در كالبد آدميان دميده و هموست كه سرسلسله معنويات، اخلاقيات، ارزشها
و مكارم اخلاقى به شمار مىآيد و بس.
از اين رو، بارورى و شكوفايى مكارم اخلاقى نيز جز در پرتو
اعتقاد به خدا و قانون پاداش و كيفر الهى در روز جزا ميسر نخواهد شد. حتى «وجدان اخلاقى»
مورد نظر امثال كانت نيز بدون پشتوانه اعتقادات دينى و الهى، در عمل كارآيى ندارد؛
زيرا پايبندى به الزامات و احكام اخلاقى كه مستلزم نوعى محروميّت از بسيارى خواستهها،
و (به ظاهر) مايه زحمت است، بدون اميدوارى به پاداش بزرگتر و سود بيشتر از يك سو و
ترس از
[1] - در تدوين اين قسمت از اين كتب نيز استفاده شد: اخلاق
فلسفى، ج 1، ص 3-6 و 41-56؛ فلسفه دين، محمدتقى جعفرى، تدوين از عبدالله نصرى، ص
118-119 و 345-348؛ فلسفۀ اخلاق، شهيد مطهرى، ص 139-148 و 167-192
[2] - بحارالانوار، ج 16، ص 210 و 287. ضمناً در صفحه
287، عبارت «و محاسنها» اضافه شده است
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 99