و از فتنهاى بپرهيزيد كه تنها به ستمكاران
شما نمىرسد. (بلكه همه را فرا خواهد گرفت چرا كه ديگران سكوت كردند.)
حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
اى مردم! رضايت و نارضايتى (بر عملى) موجب
وحدت پاداش و كيفر مردم مىگردد (كسانى كه راضى به آن عملند در كيفر و پاداش
شريكند) ناقه ثمود را يك نفر بيشتر پى نكرد، اما عذاب و كيفر آن، همه قوم ثمود را
فراگرفت، زيرا همه به عمل او راضى بودند، خداوند مىفرمايد: (فَعَقَرُوها فَاصْبَحُوا نادِمينَ)[2]آن
را پى كردند ولى (سرانجام پس از نزول بلا) پشيمان گشتند. سرزمين آنان همچون آهن
گداختهاى كه در زمين نرم فرو رود، يكباره فريادى برآورد و فروكش كرد! (و بدين
طريق كيفر اعمال زشت خود را ديدند». [3]
4- قانونمدارى
واقعگرايى و قانونمندى از ديگر ويژگيهاى
سنتهاست بدين معنا كه ترقى يا انحطاط فرهنگ و تمدن يا پيروزى و شكست گروهى در جنگ
و سياست به صورت تصادفى، يا يكجانبه و بدون محاسبه و خارج از حوزه «عليّت» نيست
بلكه بر اساس واقعبينى و بدور از هرگونه محافظهكارى است. شكست مسلمانان در جنگ
«احد» نمونه بارزى است در اينباره: پيروزى حقِ طبيعى يك جنگجوست و به وجود آمدنش
شرايط مساعد و عوامل ويژهاى مىطلبد كه بايد منطبق با همان ضوابط و سنن در تكوين
و تشريع باشد.
مسلمانان در جنگ احد چون نتوانستند خود را
با شرايط پيروزى كه اطاعت از فرماندهى و استقامت، از جمله آنهاست هماهنگ كنند شكست
خوردند. زيرا آنها بطور كامل از