نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 138
را پايان يافته تلقّى مىكردند. از طرفى
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مشتاق بود زمينه براى تبيين آيات قرآن كه بتدريج
در حال نزول بود، آماده شود و بتواند رسالت خود را انجام دهد. [1]و نيز از اين كه
مردم مكّه تن به رسالت وى نمىدادند نگران و دورى از حرم امن الهى بر او ناگوار
بود. با جمود فكرى و جوّ خفقان حاكم بر اين شهر، باور كردنى نبود كه آيين اسلام به
سرعت رونق يابد و مردم حجاز نبوت محمّد صلى الله عليه و آله را بپذيرند و پيامبر
دوباره و به سلامت و عزّت به مكّه برگردد و به مكتبش رونق بخشد، در چنين شرايطى،
خداوند با نزول آيهاى برگشت پيروزمندانه او را به مكّه، نويد داد و از نگرانى
رهايى بخشيد:
براستى آن كس كه [قرائت، تبليغ و عمل به]
قرآن را برايت واجب كرده است به يقين تو را به وعدهگاهت باز مىگرداند.
بافت آيه و جوّ حاكم بر سوره كه در مورد
نجات حضرت موسى و بنى اسرائيل از فرعونيان است، اين معنا را مىرساند كه پيروان
محمّد صلى الله عليه و آله نيز چون قوم موسى عليه السلام در امنيّت كامل،
بهجايگاه اوليه و ميعادگاه رسالت «مكّه مكرّمه» بازخواهندگشت و از غُربت و
ستمزدگى نجات يافته و موقعيّت اجتماعى و سياسى خواهند يافت. خداوند با اين داستان،
«مىخواهد (نهتنها به پيامبر بلكه) به همه مؤمنان وعدهاى نيكو دهد كه بهزودى از
فتنهها و شدائد و عسرت و سختى كه اكنون گرفتارش هستند نجاتشان داده و دينشان را
بر همه اديان برترى مىبخشد و آنان را بعد از آنكه در زمين جايى نداشتند، مكنت
مىدهد». [3]
تحقّق پيشگويى
اين پيشگويى تاريخى پس از هشت سال تحقق يافت
و پيامبر همراه دههزار نفر با فتح و پيروزى و درحالى به مكّه برگشت كه پايههاى
دينش محكم و اركان ملتش مستحكم