نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 41
پيروزى معنوى است و شايد براى تجسّم بخشيدن
به حركت سريع و رشد اعجازآميز مكتب اسلام، در بخش پايانى و بهدنبال تاريخ
شخصيتهاى پنجگانه آمده است. (1)
تقارن و تجانس پنج تن آل عبا عليهم السلام
در نماى درونى آيه «مباهله» با شخصيتهاى «پنجگانه» ياد شده، راز ديگرى از اين روش
قرآنى است.
8- موازنه و تطبيق
قياس و موازنه در پديدههاى مادى و معنوى از
شيوههاى مؤثّر و كارآمد كسب دانش و از پايههاى استحكام معرفت است. (2)
قرآن، در مواردى دو يا چند رويداد تاريخى را
بطور تطبيقى و مقايسهاى بيان مىكند تا خواننده آنها را با هم بسنجد و به ارزش هر
كدام بيشتر واقف شود و به معرفت خود بيفزايد؛ از جمله آنها، تاريخِ گوشهاى از
زندگى شخصى است كه مالك دو باغ بود با درختانى پرثمر و فضاگستر، با مزارع با بركت
و چشمهسارهاى زُلال همراه با فرآوردههاى مطلوب كشاورزى. رفته رفته به وجود آنها
مغرور گشت، به دوست خود مباهات ورزيد، آن را فناناپذير تلقّى كرد و در نهايت منكر
قيامت شد. به تذكرات دوستش هم توجّه نكرد و همچنان سرمست ثروت خود گشت و سرانجام
عذاب الهى فرا رسيد و هر دو باغ را نابود ساخت. (3)
اين حادثه در رديف گوشههايى از تاريخ،
سفرهاى سهگانه و سدّسازى، ذوالقرنين آمده است تا ظرفيّت روحى، قدرت معنوى و قدرت
مالى او با صاحب دو باغ موازنه شود و معلوم گردد كه اوّلى با داشتن دو باغ كه نسبت
به دارايى دومى يعنى ذوالقرنين بسيار اندك بود، مغرور و منكر خدا گشت ولى او
نهتنها خود باخته قدرت سياسى، مالى، فكرى و فنّى خود نگشت بلكه با ساختن سدّ
فولادين، به سپاسگزارى و خضوع خود در برابر خدا افزود و به ناچيز بودن آن در برابر
قدرت الهى اعتراف كرد و گفت:
--------------------
(1)- براى توضيح بيشتر ر. ك:
پژوهشى در جلوههاى هنرى داستانهاى قرآن، محمود بستانى، ج 1، ص
138-186.
(2) -
مقايسه و تطبيق در قرآن زياد به كار رفته هم در موارد مادى چون: شب و روز، نور و
ظلمت، سردى و گرمى و... هم در امورمعنوى و غير مادى، همانند: علم و جهل، استضعاف و
استكبار، پرهيزگار و بزهكار و....
(3) - ر. ك: كهف (18)،
آيات 33-44.
نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 41