نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 52
خلاصه
ماركسيسم ماهيّت تاريخ را مادى وبرخاسته از
روابط و شيوه توليد مىداند بدليل اصالت ماده و امور مادّى و تقدم آنها بر روح و
پديدههاى روانى و بدليل تقدم نيازهاى مادى و اقتصادى انسان بر نيازهاى معنوى او.
پس اخلاق، هنر، فكر و فلسفه و علم و معرفت تابع وضعيّت اقتصادى و كار و توليد است
و از خود اصالتى ندارند و بطور مستقل نقشى در ساختن جامعه و تاريخ ندارند.
نظريه «ماديت تاريخ» يك فرضيّه ثاست و يك
اصل علمى نيست و در عمل نيز نقض شده است بهعنوان مثال: بسا جوامعى كه ابزار توليد
آنها بسيار سطحى و ابتدايى بود ولى علم و اخلاق و معنويت در سطح بالايى داشتهاند؛
بنابراين مبانى و پايههاى اساسى اين نظريه مردود است.
روح وجود استقلالى دارد و انديشه و نيازهاى
معنوى مقدم بر كار و نيازهاى مادى است.
از نظر اسلام، تاريخ ماهيّت انسانى دارد و ابعاد
معنوى انسان همانند علم، حريت، اخلاق و عقيده و ... سرنوشت جوامع بشرى را تعيين
مىكند وامور مادى تنها جنبه ابزارى دارد و بس.
پرسش
1- ماديت تاريخ چيست؟
2- مادّى بودن تاريخ بر چه اصولى استوار
است؟
3- به چه دليل مادّيّت تاريخ مردود است؟
4- نظر اسلام درباره ماهيّت تاريخ و جامعه
چيست؟
نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 52