نام کتاب : تاريخ اسلام در عصر امامت على نویسنده : پژوهشکده سپاه پاسداران جلد : 1 صفحه : 56
- از
ميان بردن تبعيضات و تضمين حقوق مساوى براى همه.
-
بازگرداندن اموال به غارت رفته و تقسيم عادلانه بيت المال.
- نصب
كارگزاران صالح
حضرت على
عليه السلام در نخستين روزهاى حكومت، حُكّام و عُمال عثمان را از كار بركنار ساخت؛
زيرا ستمگرى و عدم آشنايى آنان با سياست مردمدارى و اصول حكومت اسلامى، يكى از
عمدهترين عوامل قيام بر ضدّ عثمان بود.
مُغِيرَة
بْنِ شُعْبَه درباره حكام مزبور با اميرمؤمنان عليه السلام گفتگو و پيشنهاد كرد كه
آنها را در پستهايشان ابقا كند، ولى حضرت نپذيرفت و فرمود: سوگند به خدا در اجراى
وظايف دينىام سستى نمىكنم. [1]
و در جاى
ديگر درمورد انگيزه اين اقدام مىفرمايد:
«من از
اين اندوهناكم كه سرپرستى حكومت اين امّت، به دست اين بى خردان و نابكاران افتد،
بيت المال را به غارت ببرند، آزادى بندگان خدا را سلب كنند و آنها را برده خويش
سازند. با صالحان نبرد كنند و فاسقان را همدستان خود قرار دهند.
در اين
گروه افرادى هستند كه شراب نوشيده، و حدّ بر او جارى شده است، و برخى ديگر اسلام
را نپذيرفتند تا براى آنها عطايى تعيين گرديد.» [2]
امام
عليه السلام پس از بركنارى فرمانداران عثمان، افراد صالح و دورانديش را به حكومت
ولايات منصوب كرد. در آن روز ايالات بزرگ قلمرو اسلامى را بصره، مصر و شام تشكيل
مىداد، لذا عُثْمان بْنِ حُنَيْف را به استاندارى بصره، سَهْلِ بْنِحُنَيْف را
به استاندارى شام، و قَيْسِ بْنِ سَعْد را به استاندارى مصر منصوب كرد. و ابُو
مُوسى اشْعَرى، والى كوفه را با اصرار مالك اشتر، در پست خود ابقا كرد. [3]
[1] - وَ
اللّهِ لا اداهِن فِى دينى، مروج الذهب،
ج2،ص355-354 و كامل ابن اثير،
ج3،ص197