نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 109
كربلا و در ميان
لشگريان ابنزياد به وجود آورد. اين احساس گناه دو جنبه داشت: از يك طرف گناهكار را
به جبران گناه و جرم خود وادار مىكرد، و از طرف ديگر كينه و عداوت مسبّبان ارتكاب
چنين گناه را به دلها مىريخت.
اين احساس گناه و
بيدارى وجدان، پس از انقلاب، بسيارى از جمعيّتهاى اسلامى را- به منظور جبران گناهان
خويش- به كوشش واداشت و آتش كينه و عداوت امويان را در دلهاى آنان هر چه بيشتر برافروخت.
امويان پس از حادثه
كربلا با انقلابهاى متعددى رو به رو شدند كه سرچشمه و منشأ اصلى همه آنها، انقلاب
حسين عليه السلام و خوددارى انقلابيون از يارى او و ميل به انتقامجويى از امويان بود.
سخنرانىهاى بازماندگان
امام حسين عليه السلام در مدّت اسارت، در اين زمينه نقش بسيار مؤثرى داشت.
ج- بيدارى
روح مبارزه
پس از شهادت حسين
بن على عليه السلام روح مبارزه و پرخاشگرى در ميان امّت اسلامى بيدار شد. پيش از انقلاب،
يك سلسله بيمارىهاى فردى و اجتماعى مانع انقلاب مسلمانان در راه حفظ اسلام و موجوديت
آن بود. ولى انقلاب امام حسين عليه السلام تمام موانع فردى و اجتماعى انقلاب را از
ميان برداشت و روح تازهاى در كالبد امّت اسلامى دميد.
پس از انقلاب حسين
بن على عليه السلام جنبشهايى به وجود آمد كه از پشتيبانى و حمايت مسلمانان انقلابى
برخوردار بود. مهمترين اين جنبشها عبارت بود از: نهضت توابين، قيام مردم مدينه و
نهضت مختار بن ابى عبيده ثقفى. [1]
[1] در بخش
زندگانِی امام سجاد علِیه السلام به اِین قِیامها اشاره
خواهِیم کرد.
نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 109