نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 136
رجال سياسى بر مشكلات
و سرگردانى مردم مىافزودند.
برخى دانشمندان يهود
و نصارا با استفاده از خلأ موجود سعى در تزريق اعتقادات سخيف خود به جامعه اسلامى داشتند
و چون توده مردم به اهل بيت عليهم السلام دسترسى نداشتند، نظرات و القاءات آنانرا
مىپذيرفتند. ريشه نفوذ بسيارى از عقايد باطل در ميان مسلمانان ازقبيل اعتقاد به جسم
بودن خداوند، اعتقادبه جبر، تفويض و ... همين مسأله است.
از سوى ديگر، پيدايش
يا گسترش فعّاليت گروههاى فكرى در جامعه اسلامى مانند خوارج، مرجئه، معتزله، جبريّه
و فرقههاى جدا شده از شيعه اماميّه مثل كيسانيّه، زيديّه و غلات با افكار منحرف و
مسموم خود، بر آلودگى فضاى فكرى و فرهنگى جامعه مىافزود. امام باقر عليه السلام ضمن
نامهاى به سعد الخير از عالمان سوء انتقاد كرده مىفرمايد:
همپالگىهاى احبار
و رهبان را ببين؛ همانان كه (حقايق) كتاب خدا را از مردم كتمان و تحريف كردند، بدون
آنكه سودى عايدشان گردد و راه به جايى ببرند. اكنون مانند آنها در اين امتند؛ كسانى
كه الفاظ قرآن را حفظ كرده ولى حدود آن را تحريف مىكنند. آنان با اشراف و بزرگان معاشرت
دارند و چون سردمداران هوا و هوس پراكنده شوند، آنان با كسانى خواهند بود كه دنياى
بيشترى دارند. فهم و بهره آنها از دانش در همين حدّ است. [1]
اين عالمان وابسته
در زمينه نقل حديث و ارائه فتوا فعّاليت داشتند و احاديث و فتواها را در چارچوب سياستهاى
حكومت، نقل و صادر مىكردند، و همين مسأله ضرورت احياى سنّت واقعى پيامبر صلى الله
عليه و آله را به دور از شائبههاى تحريف عمدى خلفا و عالمان وابسته به آنان، توسط
پيشواى شيعيان، ايجاب مىكرد كه در ذيل به عمدهترين محورهاى آن اشاره مىكنيم.
1- احيا
و گسترش حديث
از جمله حوادث تأسفبار
فرهنگى كه پس از رحلت رسول خدا صلى الله عليه و آله در جهان اسلام پديد آمد و ضربه
سختى بر فرهنگ اسلام وارد آورد، ممنوعيّت نقل و تدوين حديث بود