نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 139
حرف او را نفهميد.
ابن عباس گفت: كسانى از مردم مدينه كه در آنجا حاضرند برخيزند و براى آنها مفهوم زكات
روزه را توضيح دهند. [1]
امام باقر عليه السلام
در چنين فضايى به احياى فقه ناب محمدى و گسترش كلّيات و فروع آن در ميان مردم همّت
گمارد. اصلىترين مستند امام عليه السلام در تبيين مسائل فقهى كتاب الهى و سنّت نبوى
بود و اين در شرايطى بود كه فقهاى عامّه در اين عصر مانند زُهَرى، قَتاده، هشام بن
عروه، مَكْحول و ... با تكيه بر آراء و نظرات خود و نيز قياس و استحسان بر مسند فتوا
تكيه داده پاسخگوى مسائل دينى مردم بودند. پيشواى پنجم عليه السلام با اتخاذ اين روش
به مبارزه با عالمان دربارى و تخطئه روش فقهى آنان برخاست.
پيشواى پنجم علاوه
بر فعّاليت در زمينههاى ياد شده، عالمان و فقيهانى همچون: ابان بن تغلب، زرارة بن
اعْيَن، محمد بن مسلم، مؤمن طاق، جابر بن يزيد جعفى و ... را تربيت كرد كه هر كدام
نقش مهمّى در حفظ و گسترش فقه اهل بيت داشتند. ابان بر چنان جايگاهى از فقاهت راه يافته
بود كه از سوى امام باقر عليه السلام مأمور شد در مسجد پيامبر صلى الله عليه و آله
بر كرسى فقاهت برآيد و براى مردم فتوا دهد. [2]
3- نشر
ساير علوم
امام باقر عليه السلام
علاوه بر فقه به توسعه و نشر ديگر علوم از قبيل كلام، تفسير، اخلاق و طب پرداخت. حضرت
در زمينه دانش كلام علاوه بر روايت برخى خطبههاى امير مؤمنان عليه السلام درباره توحيد
و صفات خدا، به تبيين دقيقترين مباحث كلامى مورد اختلاف بين شيعه و ساير مذاهب اسلامى
پرداخت و در دو محور مهمّ اعتقادى، يعنى توحيد و امامت كه در آن عصر معركه آراء بود،
با تكيه بر مبانى عقلى و نقلى، ديدگاههاى اسلام را بيان كرد. [3]
امام پنجم به تفسير
قرآن اهتمام زياد داشت و روايات نقل شده از آن گرامى در تفسير آيات و شأن نزول آنها
زينت بخش كتابهاى تفسيرى است. و بنابر نقل خود آن حضرت،