نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 210
مىگويد: از امام
جواد عليه السلام پرسيدم: نشانه امام چيست؟ فرمود: اين است كه توانايى اين كار را داشته
باشد. سپس دستش را بر روى سنگى نهاد، بگونهاى كه آثار انگشتانش در سنگ نمايان شد،
و ديدم كه آن حضرت آهن را بدون آن كه گداخته باشد كشيد و با انگشترش بر سنگ مهر زد.
[1]
2- اتخاذ
موضع منفى در برابر دستگاه خلافت
امام تقى عليه السلام
امامت حاكمانجور را نفىمىكرد و متناسب با مقتضياتزمان، درگفتار و كردار ناخشنودى
خودرا از وضع موجود و نفرت و انزجار خويش را از ستمگران ابراز مىداشت.
اين سياست گاهى به
صورت دعا و زمزمه با پروردگار و گاه در سخنان حكيمانهاش تجلى مىكرد. [2] و گاه كه
لازم مىنمود در رفتارش نيز بر اين موضع تأكيد مىورزيد. [3]
زمانى نيز از طريق
اعلام نارضايتى از حضور در بغداد و آرزوى بازگشت به مدينه مخالفت خود را با دستگاه
خلافت ابراز مىكرد. [4]
گاهى نيز اين موضع
امام در تبيين صحيح فقه اسلامى و مخدوش اعلام كردن نظرات مسأله گويان مزدور و وابسته
به دستگاه، نمايان بود. [5]
3- رهبرى
تشكيلات شيعه
شيعيان در دوران
امام جواد عليه السلام- در اثر كاهش نسبى جوّ فشار و خفقان حكومت- در بلاد اسلامى پراكنده
بودند: بغداد، مدائن، مصر، كوفه و مناطق مختلف ايران چون:
خراسان، رى، قم،
سيستان، طبرستان، طالقان و اهواز. حضرت جواد عليه السلام از طريق وكلا و نمايندگان
خويش با شيعيان در سرتاسر سرزمينهاى اسلامى مرتبط بود. وكلايى همچون على بن مهزيار،
خيران خادم، ابراهيم بن محمّد همدانى، احمد بن محمد بن عيسى و صالح بن محمد بن سهل.
ملاحظه منابع و شواهد تاريخى در زندگى امام