نام کتاب : تاریخ تحلیلی پیشوایان نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 91
و تأكيد كرد تا زمانى
كه به آن دو چنگ زنيد هرگز گمراه نخواهيد شد. [1]
متأسفانه اين دو
ثِقْل گرانسنگ پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله به فراموشى سپرده شده و از سوى
امّت در غربت و انزوا قرار گرفتند: «قرآن» بهگونهاى مهجور شد و «عترت» بهگونهاى
ديگر. خود خواهان و طاغوتيان با تمسك به جلد و الفاظ قرآن، آن را وسيلهاى كردند براى
حكومت ضد قرآنى، و مفسران حقيقى قرآن و آشنايان به حقايق را كه سراسر قرآن را از پيامبر
اكرم صلى الله عليه و آله دريافت كرده بودند با بهانههاى مختلف و توطئههاى از پيش
تعيين شده، عقب زدند و با قرآن، در حقيقت قرآن را از صحنه خارج و انحراف از دين خدا
و كتاب و سنّت الهى را پايهگذارى كردند. [2]
بمباران تبليغات
عليه «عترت»، جعل صدها روايت دروغ در مذمّت اهل بيت و فضائل دشمنان آنان در راستاى
همين سياست بود؛ چندان كه حضرت على فرمود:
من از هنگام رحلت
پيامبر صلى الله عليه و آله پيوسته مظلوم بودهام.
اين بنيان كج هر
چه به جلو آمد، كجىها و انحرافها بيشتر شد تا آن كه در دوران يزيد به اوج خود رسيد.
2- دنياطلبى
روى گردانى از خدا
و به فراموشى سپردن ياد او كه در توجه و تمسك به معنويات متجلى است، از يك سو و روى
آوردن به شهوترانىها و هوسرانىها و در يك جمله دنياطلبى از ديگر عوامل مهم زمينهساز
حادثه عاشورا بود. مقام معظم رهبرى در مقام بيان نقش انحرافى اين عامل مىفرمايد:
دو عامل از عوامل
اصلى اين گمراهى و انحراف عمومى است: يكى دور شدن از ذكر خدا كه مظهر آن صلات و نماز
است؛ يعنى فراموش كردن خدا و معنويت از زندگى و
[1] اشاره به
حدِیث متواتر ثقلِین که پِیامبر صلِی الله علِیه و آله
فرمود: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ كِتَابَ
اَللَّهِوَعِتْرَتِي، مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ
بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا اَبَداً وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا
عَلَيَّاَلْحَوْضَ»
[2] اقتباس از
وصِیّتنامه سِیاسِی الهِی امام خمِینِی با
تلخِیص.