نام کتاب : تاریخ تشیع در ایران نویسنده : شاکر،ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 161
درس شانزدهم: امام خمينى و حكومت ناب اسلامى
1. حكومت مسلمانان و شيعه و حكومت اسلامى و
شيعى
بهترين حكومت براى تأمين سعادت كامل بشر، حكومتى است كه
پيامبران در پى جايگزينى آن با حكومتهاى بشرى بودند. پيامبران مأمور تأسيس حكومت الهى
و نفى نظامهاى طاغوتى بودند. صورت كامل تعاليم آسمانى در اسلام تجلى كرد. و حكومت الهى
توسط خاتم پيامبران (ص) تشكيل شد پيامبر (ص) براى استمرار حكومت اسلامى پس از خود به
امر خداوند پيشبينى كرد و اين مسئوليت را به عهده «امامت» نهاد كه على (ع) نخستين
رهبر و امام منصوص پس از پيامبر (ص) بود. بنابراين، حكومت الهى، همان حكومت و مديريتى
است كه بر پايه قرآن باشد و همراه تلقى و عملكرد امام؛ يعنى كسى كه پس از پيامبر (ص)
تنها آشناى با قرآن و سنت پيامبر (ص) و تنها غمخوار انسان مىباشد.
بايد بين «حكومت مسلمانان» و «حكومت اسلامى» فرق قائل
شد. مقصود از حكومت مسلمانان آن است كه اشخاصى كه در رأس قدرت و حكومت جاى مىگيرند،
از نظر اعتقادى، مسلمان باشند. اما مقصود از حكومت اسلامى، حكومتى است كه نظامنامه
آن بر پايه تعاليم والاى اسلام قرار داشته باشد. همينگونه است حكومت شيعه و حكومت
شيعى.
پس حكومت شيعه، الزاماً مصداق حكومت شيعى، و حكومت مسلمانان،
الزاماً مصداق حكومت اسلامى نيست. [1]