نام کتاب : تاریخ تشیع در ایران نویسنده : شاکر،ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 44
استاد محمد كردعلى مىگويد: «در عصر رسول خدا، گروهى از
بزرگان صحابه، مشهور به مواليان على (ع) بودند، از آن جمله سلمان فارسى است كه مىگفت:
ما با رسول خدا (ص) بيعت كرديم بر خيرخواهى مسلمانان و اقتدا به على بن ابىطالب (ع)
و مواليان او. و نيز ابوسعيد خدرى است كه گفت: مردم به پنج كار امر شدند؛ چهار تا را
انجام دادند و يكى را ترك كردند.
از او سؤال شد آنچه را ترك نمودند چه بود؟ او در جواب
گفت: ولايت على بن ابىطالب (ع).
از او سؤال شد آيا ولايت با چهار عمل ديگر واجب است؟ پاسخ
داد: آرى. و ابوذر غفارى، عمار ياسر، حذيفة بن يمان، ذو الشهادتين، خزيمة بن ثابت،
ابوايوب انصارى، خالد بن سعيد بن عاص و قيس بن سعد بن عباده [نيز جزو اين گروه از صحابه
بودند]». [1]
دكتر صبحى صالح مىنويسد:
در ميان صحابه حتى در عصر پيامبر اكرم (ص) براى على (ع)
پيروان و شيعيانى بوده است؛ از آن جمله مىتوان ابوذر غفارى، مقداد بن اسود، جابر بن
عبدالله، ابىّ بن كعب، ابوالطفيل عامر بن وائله، عباس بن عبدالمطلب و تمام فرزندان
او، عمار ياسر و ابو ايوب انصارى را نام برد. [2]
استاد محمّد عبدالله عتّان مىگويد: «اين اشتباه است كه
بگوييم شيعه براى اولين بار هنگام جدايى خوارج ظهور پيدا كرده است، بلكه ظهور شيعه
در عصر رسول خدا (ص) بوده است.» [3]
شيعيان هنگام وفات پيامبر (ص) با توجه به دستور و تأكيدهاى
آن حضرت، درصدد تثبيت و تنفيذ فرمان آن حضرت برآمدند. آن گاه كه پيامبر اصرار بر آوردن
قلم و دوات براى نوشتن وصيت نمود. گروهى بر آن شدند تا قلم و دوات بياورند تا پيامبر
وصيت خود را مكتوب دارد، ولى از آنجا كه طرف مقابل قوى بود و مخالفت كرد، نتوانستند
اين فرمان را عملى سازند. پيامبر نيز با توجه به جوّ موجود، از مكتوب كردن وصيت چشم
پوشيد و جمعيت را از خود دور كردند و افرادى از شيعيان على (ع) امثال مقداد و ابوذر
را نزد خود نگاه داشت و وصيت خود را نسبت به امامان پس از خود نزد آنان مطرح نمود.
[4]