نام کتاب : تاریخ تشیع در ایران نویسنده : شاکر،ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 51
مقداد از مهاجران به حبشه بود. [1] او به شدت به اهل بيت
پيامبر (ص)، به ويژه على (ع) عشق مىورزيد و از كسانى بود كه بعد از حادثه سقيفه با
ابوبكر بيعت نكرد.
او در ماجراى شوراى شش نفره، بر خليفه عيب گرفت و عبدالرحمان
بن عوف را به دليل رأى به عثمان مورد عتاب قرار داد و گفت:
به خدا قسم با اهل بيت پيامبرتان بد رفتار كرديد! عجب
از قريش كه عالمترين، عادلترين و با تقواترين فرد را براى خلافت رها كرد و ديگرى
را به خلافت برگزيد! به خدا قسم اگر يارانى داشتم، اين چنين نمىشد! [2]
افزون بر افراد پيش گفته، افراد ديگرى از صحابه پيامبر
اكرم (ص) بودند كه در زمان حيات آن حضرت، به على (ع) عشق مىورزيدند و تأكيدهاى پيامبر
(ص) را درباره على (ع) به ياد داشتند. از اين رو، پس از رحلت پيامبر (ص)، على (ع) را
امام خود مىدانستند و به نشر و تبليغ آنچه على (ع) دوست داشت مىپرداختند. فعاليتهاى
آنان در دورههاى مختلف، چهرههاى متفاوتى داشت و در دوره خليفه سوم، به دليل مجاهدتهاى
آنان، بينش تشيع از تسنن تمييز يافت و تفكيك شد و بسط و توسعه پيدا كرد. به طور خلاصه،
سه دوره مشخص براى تحولات انديشه شيعى به وجود آمده است:
1. دوره تكوين انديشههاى سياسى، اعتقادى شيعه؛
2. دوره تمييز و تفكيك بينش تشيع از تسنن؛
3. دوره بسط انديشههاى تشيع با مجاهدت و كوشش اصحاب پيامبر
(ص) و ياران على (ع).
پرسش
1. نظر ابوحاتم
رازى را درباره زمان بروز واژه «شيعه» و افرادى كه به اين نام مشهور شدند بنويسيد.
2. پيامبر (ص) هنگام وفات خود براى تثبيت شيعه چه قصدى
داشت و چرا عملى نشد؟
3. منشأ اختلاف بين مسلمانان از چه زمانى شروع شد و چرا؟
4. اركان اربعه شيعه در زمان پيامبر و پس از آن چه كسانى
بودند؟
5. سلمان فارسى پس از جريان سقيفه چه فرمود و معناى آن
چيست؟
[1] . الطبقات الكبرى، ج 3، ص 119؛ تاريخ الطبرى، ج
11، ص 506
[2] . مروج الذهب...، ج 2، ص 343؛ شرح نهج البلاغه، ج
1، ص 164
نام کتاب : تاریخ تشیع در ایران نویسنده : شاکر،ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 51