نام کتاب : تاریخ تشیع در ایران نویسنده : شاکر،ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 57
پس از فتح مدائن، در آغاز حذيفة بن يمان به طور موقت حاكم
مدائن شد سپس خليفه دوم- با توجه به شايستگى سلمان، با صلاحديد حضرت على (ع)- سلمان
را براى فرمانروايى مدائن برگزيد.
سرگذشت و جزئيات فرمانروايى سلمان در مدائن به شكل زمانبندى
شده در تاريخ نيامده، بلكه فرازهايى از آن به طور جسته و گريخته ذكر شده كه از آنها
مىتوان چنين نتيجه گرفت كه اساس حكومت وى بر عدالت، زهد، سادهزيستى، رعايت دقيق حقوق
اقشار مختلف و قاطعيت در اجراى حدود الهى استوار بوده است. شيوه فرمانروايى او براساس
شيوه حكومت امير مؤمنان على (ع) تنظيم شده بود. [1]
براى اين كه تا حدودى به شيوه حكومتدارى سلمان در مدائن
پى ببريد، مىتوانيد به نامه اعتراضآميز خليفه دوم به نحوه زندگى ساده سلمان و پاسخ
قاطع او در تغيير ندادن شيوه زندگيش مراجعه كرد. وى در فرازى از آن نامه مىنويسد:
«اين را بدان كه من به سوى مدائن براى تدبير امور مردم، و اقامه و اجراى حدود الهى
در ميان آنها نيامدم مگر اين كه براساس ارشادات و راهنمايى انسان آگاه [حضرت على (ع)]
رفتار كنم و تا در ميان مردم مطابق راه و روش و برنامه او زندگى كنم.» [2]
4. نقش سلمان در تشيع ايرانيان
مهمترين آرمان سلمان، به حاكميت رسيدن تشيع راستين بود
و در اين راستا از هيچ كوششى دريغ نورزيد. وى تا در مدينه بود در هر فرصتى به تبليغ
از على (ع) به عنوان امام حق مىپرداخت و پس از آن كه با اجازه على (ع) در زمان عمر
حاكم مدائن پايتخت پيشين ساسانيان گرديد، هموطنان خويش را با گفتار و رفتار به اسلام
ناب و تشيع [3] راستين دعوت مىكرد، و مىتوان گفت يكى از عوامل مهم گرايش ايرانيان
به تشيع، وجود سلمان در مدائن و عملكرد
[1] . سيد صدر الدين، مدنى شيرازى، الدرجات الرفيعة فى
طبقات الامامية من الشيعه
[2] . احتجاج طبرسى، ج 1، ص 185-188؛ بحار الانوار، ج
22، 360
[3] . محمد، محمدى، اشتهاردى، زندگى پرافتخار سلمان فارسى
پيشگام رابطه ايران و اسلام، ص 163-164 و 114
نام کتاب : تاریخ تشیع در ایران نویسنده : شاکر،ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 57