نام کتاب : زندگانی امام باقر نویسنده : حیدری، احمد جلد : 1 صفحه : 129
درس و بيان مستقيم مسائل امكان
نداشت. دوران امامت امام باقر تقريباً مصادف با اوجگيرى مسائل فكرى و فرهنگى در
جامعه اسلامى بود. در اينجا به خواست خدا علل رشد جريانهاى فكرى، ريشههاى
اختلافات فكرى و عقيدتى و شناخت اجمالى گروههاى فكرى را وجهه نظر خويش قرار مىدهيم.
علل رشد و ظهور
جريانهاى فكرى
عوامل متعددى در اين زمان دست به
دست هم داده وزمينه رشد و ظهورگروههاى فكرى مختلف را ايجاد كرده بوداز جمله:
الف- ارتقاء سطح
فكرى و علمى جامعه: بعداز گذشت حدود يك قرن از هجرت
پيامبر، سطح فكرى عامه مردم به حدى از رشد رسيده بود كه آمادگى پذيرش وزمينه طرح
مسائل فكرى و عقيدتى تا حدى فراهم شده بود. اگر به قبل از سال چهل هجرى برگرديم،
امام على عليه السلام را مىبينيم كه بر فراز منبر دركوفه مىفرمايد:
«سَلُونى قَبْلَ انْ
تَفْقِدُونى»، »قبل از آن كه مرا نيابيد، از من
بپرسيد»، ولى آنان كه بر گرد منبر اويند، هيچ كدام نمىتوانند مطلبى بپرسند و تازه
آن يكى هم كه جسارت سئوال به خود مىدهد، از تعداد موهاى سرش مىپرسد! [1]
ولى در اين زمان مدرسه مدينه،
مدرسه بصره، مدرسه كوفه و ... تشكيل شده و نظريههاى مختلف ارائه گرديده است.
ب- گسترش پهنه كشور
اسلامى و مسلمانان جديد: در دوره اموى، دامنه
فتوحات بسيار گسترده شده است به طورى كه در زمان امام باقر از شرق، سرزمين اسلامى
به هند و چين وصل شده و از غرب از افريقا گذشته و با فتح اندلس وارد اروپا شده
است. مردم بسيارى از ايران، روم، مصر و بلاد ديگر كه داراى تمدن و فرهنگ بودهاند،
ايمان آورده و با سؤالهاى فراوان وارد حوزه اسلام شدهاند. به طورى طبيعى،