اين ابتلا و گرفتارى مردم بر
ماسنگين است كه اگر آنان را (به هدايت خويش) بخوانيم ما را اجابت نمىكنند و اگر
واگذاريمشان به وسيله غير ما هدايت نمىشوند.
3- استدلال سوم امام، مانند
احتجاج امام على (ع) با قريش است. امام مىفرمايد:
«عرب ادعا كرد كه بر عجم برتر
است ووقتى عجم علت پرسيد، جواب داد: چون محمد صلىاللهعليهوآله از عرب است و
قريش خود را برتر از ديگر قبايل عرب دانست به اين استدلال كه محمد (ص) از قريش
بود. اگر اين قوم در اين حرف خود صادقند پس بايد بپذيرند كه ما بر مردم فضيلت
داريم چون ما نسل پيامبريم و اهل بيت و عترت خاصه او ييم و كسى در اين فضيلت با ما
شريك نيست.» [3]