نام کتاب : تاریخ زندگانی امام جواد نویسنده : حسینی شاهرودی، محمد جلد : 1 صفحه : 124
در زمين است به طور صريح اعلام نظر مىكرد.
«يحيى بن اكثم»، قاضى القضات وقت كه از دانشمندان مشهور
اهل سنت است و مباحثات و مناظرات فراوانى با امام جواد عليه السلام داشته مىگويد:
روزى به قصد زيارت مرقد رسول خدا (ص) وارد حرم شدم، ديدم
محمد بن علىّ الرضا نيز مشغول زيارت است. درباره پارهاى از مسائل با او مناظره كردم
و او پاسخ همه را داد.
به او گفتم: مىخواهم درباره مسألهاى از شما بپرسم ولى
خجالت مىكشم. فرمود: پيش از آن كه تو بپرسى من خبر مىدهم. تو مىخواهى از امام (زمان)
بپرسى.
گفتم: به خدا سوگند، همين است.
فرمود: من همان امام (زمان) و حجت خدا هستم.
گفتم: نشانه و علامت امامت تو چيست؟
(در اين هنگام) عصايى كه در دست آن حضرت بود به سخن در
آمد و گفت: او مولاى من و پيشواى اين زمان و حجّت خداست! [1]
گاهى آن حضرت ضمن تصريح بر امامت خويش، آن را به سلسله
امامت امامان پيشين و در نهايت به رسالت رسول خدا (ص) مرتبط مىساخت. «محمّد بن فُضَيْل
صَيْرَفى» مىگويد:
نامهاى به ابوجعفر (ع) نوشتم و در آخر آن از او پرسيدم:
آيا سلاح (مخصوص) رسول خدا (ص) نزد شماست؟ ولى نامه را فراموش كردم كه براى آن حضرت
بفرستم.
آن حضرت نامهاى برايم نوشت و ضمن بيان پارهاى از مسائل،
در پايان نامهاش نوشته بود:
«سلاح رسول خدا (ص) نزد من است و آن به منزله «تابوت»
[2] در ميان بنى اسرائيل است كه در ميان ما دست به دست مىگردد و با هر امامى هست.
[3]
[1] - كافى، ج 1، ص
287، ح 9؛ مناقب، ج 4، ص 393 و
بحار الانوار، ج 50، ص 68
[2] -
«تابوت» در لغت به معناى صندوقى است كه از چوپ ساخته مىشود و مراد در اينجا
صندوقى است كه مادر موسى او را در آنجاى داد و به دريا انداخت. فرعون آن را از دريا
گرفت و نزد خود نگهداشت، سپس به دست بنى اسرائيل افتاد. بنى اسرائيل آن رامحترم مىشمردند
و به آن تبرّك مىجستند و بين خود دست به دست مىگرداندند. قرآن در سوره بقره آيه
248 از آن ياد كرده است
[3] - بحار الانوار، ج 50، ص
53 و خرايج، ص 347 به نقل مسند الامام الجواد، ص
123
نام کتاب : تاریخ زندگانی امام جواد نویسنده : حسینی شاهرودی، محمد جلد : 1 صفحه : 124