آيا كسى كه به حق هدايت مىكند شايسته است كه پيروى شود
(و امام باشد) يا كسى كه خود راه را نمىيابد و هدايت نمىشود مگر اينكه هدايت گردد.
از آنجا كه هر انسان عاقلى با كمترين توجه و دقّتى به
اين حقيقت اعتراف مىكند، در ادامه آيه كسانى را كه امام هدايت يافته را رها كرده و
به دنبال امامان هدايت نايافته محتاجِ به هدايت رفتهاند را مورد سؤال قرار داده كه:
(فَما
لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ)
شما را چه مى شود؟ چگونه حكم مىكنيد؟
بنابراين امام بايد بىنياز از علم، كمال و هدايت ديگران
باشد و خودش در اوج قله كمال انسانيت بوده و دستگير همگان باشد. اديب و نحوى معروف-
خليل مصرى- را از امامت على (ع) پرسيدند كه آيا ايشان بر ديگران امام بوده يا ديگران
بر ايشان؟ و او در گفت:
نياز همه به او و بىنيازى او از همه دليل امامت او بر
همگان است.
به تصديق عموم تاريخ نويسان و راويان احاديث و اخبار از
همه مذاهب، هر يك از امامان شيعه، از جمله امام سجاد عالمترين، فاضلترين، عابدترين
و كاملترين انسان زمان خود بوده و برترى آنها بر همه افراد زمان از حيث فضايل و كمالات
انسانى مورد اتفاق است و با هيچ كسى ديگر قياس نمىشوند و اين خود دليل بر امامت آنان
است.
2- در جاى خود و به حكم اخبار و روايات، ثابت شده كه زمين
از حجت و امام نبايد خالى باشد و هر زمان يك نفر امامت و ولايت دارد و واسطه فيض حق
تعالى است «3» و كسانى كه در زمان آن حضرت منصب خلافت را عهده دار بودند، هيچكدام
نام کتاب : زندگی امام سجاد نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 59