نام کتاب : زندگانی امام صادق نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 196
خدا (ص)
منتهى مىكند و يا بدون واسطه از آن حضرت نقل مىفرمايد. در برخى موارد نيز به طور
مستقيم از خداوند نقل مىنمايد. [1]
تفسير قرآن به روال اهل بيت
قرآن،
اصيل ترين و ارزشمندترين منبعى است كه همه مسلمانان به ريسمان استوار آن چنگ
مىزنند و حتّى مخالفان اهل بيت براى منزوى كردن آنان، پس از رحلت پيامبر (ص) شعار
«حَسْبُنا كِتابُ اللَّه» سر دادند و به بهانه مانع شدن احاديث رسول خدا (ص) از
توجه مسلمانان به قرآن، مردم را از ضبط و تدوين حديث باز داشتند، [2] غافل از آنكه
با اتّخاذ اين سياست بزرگترين ضربه را به قرآن خواهند زد. زيرا قرآن بدون اهل بيت
و آيات بدون احاديث نمىتواند هدايتگر، سازنده و راهگشا باشد. بر اين اساس است كه
رسول خدا (ص) در سفارش ارزشمند خود به امّت اسلامى فرمود:
من دو
چيز گرانقدر در ميان شما بر جاى مىگذارم: قرآن و خاندانم.
اين سخن
نورانى پيامبر (ص) بيانگر اين است كه دانش قرآن نزد «عترت پيامبر» است و بدون
«عترت» نمىتوان به حقيقت و ژرفاى قرآن دست يافت.
انگيزه
اصلى حكومتمداران غاصب پس از رحلت رسول خدا (ص) از جدايى ميان قرآن و عترت، خدمت
به كتاب آسمانى نبود، بلكه اين بود كه قرآن را از اهلش و مفسران اصلىاش جدا كنند
تا به راحتى بتوانند احكام و دستورهاى آن را با تكيه بر تفسير به رأى مثل قياس،
استحسان و ... بر طبق مصالح و منافع حكومتى و اعتقادى خود تفسير كنند.
بنيانگذار
جمهورى اسلامى ايران، حضرت امام خمينى (قدس سرّه)، در مقدمه وصيت نامه سياسى- الهى
خود در توضيح حديث شريف ياد شده مىفرمايد.
مسائل
اسف انگيزى كه بايد براى آن خون گريه كرد، پس از شهادت حضرت