نام کتاب : زندگانی امام صادق نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 230
چگونگى
صرف اموال پرسيد. امام (ع) در پاسخى مفصّل، تمامى راهها و انواع معيشت رايج ميان
مردم را بر چهار نوع تقسيم كرد و بخشهاى حلال و حرام هر يك را به تفكيك برشمرد.
سپس در مقام بيان انواع معيشت، به مسأله «ولايت» و حكومت بر مردم، شامل زمامدار
جامعه، دولتمردان، استانداران، فرمانداران تا دون رتبهترين كارمندان، به عنوان
نخستين نوع اشاره كرده مىفرمايد: ولايت دو قسم است: يكى ولايت حاكمان عادل كه
خداوند فرمان داده ولايتشان را گردن نهند و آنان را به منصب فرمانروايى و زمامدارى
نصب كنند و نيز حاكميّت واليان زير دست و زير دست تر تا پايين ترين رتبه آنان را
كه هر يك به نوعى بر زير دستان فرمان مىرانند، بپذيرند. نوع ديگر، ولايت حاكمان
جور و عمّال آنان تا پايين ترين فرد ايشان كه به نحوى بر زير دستان حكومت دارند.
سپس
درباره قسم نخست ولايت و زمامدارى فرمود:
«فَوَجْهُ الْحَلالِ مِنَ الوِلايَةِ وِلايَةُ الْوالِى الْعادِلِ
الَّذى امَرَ اللَّهُ بِمَعْرِفَتِه وَ وِلايَتِه، وَ الْعَمَلِ لَهُ فى
وِلايَتِه وَ وِلايَةِ وُلاتِه وَ وُلاةِ وُلاتِه بِجَهَةِ ما امَرَ اللَّهُ
بِهِ الْوالِىَ الْعادِلَ بِلازِيادَةٍ فيما انْزَلَ اللَّهُ بِه وَ لا نُقْصانٍ
وَ لا تَحْريفٍ لِقَوْلِه وَ لا تَعَدٍّ لِامْرِهِ الى غَيْرِه.
وجه حلال
«ولايت»، زمامدارى فرمانرواى عادلى است كه خداوند به شناسايى او و پذيرش
فرمانروايىاش و نيز كار كردن براى او در ولايتش و ولايت نايبان و نايبان نايبان
او امر كرده است، و اين بدان دليل است كه خداوند به والى و زمامدار دادگر فرمان
داده است كه طبق حكم خدا- بى هيچ كم و بيش در آنچه خداوند آن را فرود آورده و نيز
بدون آنكه سخنانش را تحريف كننديا از فرمانش تخلف ورزند- عمل كند.
و چنانچه
حاكم، بدانگونه كه گفتم، دادگستر باشد، حكومت از جانب او، و كار كردن در