responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاریخ زندگانی امام هادی نویسنده : رفیعی، علی    جلد : 1  صفحه : 247

درس بيست و چهارم: فعّاليّتها و مبارزات امام هادى عليه السلام (6)

ى- تربيت افراد مستعدّ

شناسايى و جذب افراد مستعدّ و آماده، و تربيت آنان براساس تربيتهاى اسلامى، و نيز مجهزّ ساختن ايشان به انواع علوم مورد نياز جامعه، از رسالتهاى مهمّ امامان عليها السلام بود. و فشارها و محدوديّتهاى ايجاد شده از سوى حكومتهاى وقت، هر چند انجام اين رسالت را در حدّ مطلوب با دشواريهايى مواجه ساخت وبسيارى از افراد ار از دستيابى به اين سرچشمه‌هاى زلال دانش و معرفت وسيراب شدن و بهره‌گيرى از آن، محروم كرد؛ ولى هيچگاه موجب تعطيلى و بسته شدن درِ آن نگشت. تشنگان حقيقت و شيفتگان امامت، پيوسته در طول دوران امامت، پيوسته در طول دوران امامت، تحت پوششهاى مختلف به محضر امامان عليه السلام مى‌رسيدند ودر حدّ ظرفيّت و ميران معرفت و همّت خود از درياى بيكران دانش الهى آن بزرگواران سيراب مى‌شدند.

گرچه امام هادى عليه السلام به خاطر حاكمّيت جوّ اختناق و استبداد و نيز تحت نظر بودن آن حضرت در بيشتر دوران امامت خود براى فعّاليّتهاى فرهنگى در سطح گسترده از جمله ارتباط با افراد و پايگاههاى مردمى و تربيت آنان، ازادى عمل نداشت، و از اين جهت فضاى جامعه با دوران امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام تفاوت فراوان داشت؛ با اين حال، آن حضرت در همان شرايط نامساعد، علاوه بر فعّاليّتهاى فرهنگى و سياسى- كه در درسهاى قبل به بعضى از آنها اشاره كرديم- شاگردان زيادى را در مكتب خود تربيت كرد و علوم و معارف اسلامى را به آنان آموخت.

براساس نوشته شيخ طوسى، تعداد دست پرورده پيشواى دهم عليه السلام و كسانى كه از آن حضرت در زمينه‌هاى مختلف علوم اسلامى «حديث» نقل كرده ودر زمره راويان و

نام کتاب : تاریخ زندگانی امام هادی نویسنده : رفیعی، علی    جلد : 1  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست