نام کتاب : زندگی ائمه نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 124
كردهاند و بيتالمال را به خود اختصاص دادهاند. حلال
خدا را حرام شمرده و حرام الهى را حلال كردهاند و من در دگرگون ساختن وضع موجود از
هر كس شايستهترم. [1]
ماهيت نهضت
آيا نهضت امام حسين عليه السلام يك قيام آگاهانه و برنامهريزى
شده بود يا انفجارى ناخواسته و ناآگاهانه كه نتيجه قهرى و طبيعى فشارهاى سياسى، اقتصادى
و نظامى دستگاه حاكم بر تودههاى مردم بشمار مىآمد؟
ممكن است برخى تحليلگران كه همه رويدادهاى اجتماعى را
با مقياسهاى مادى و تجربى مىسنجند قيام مقدس كربلا را از نوع دوّم بدانند [2] و در
تبيين و توجيه آن بگويند همانگونه كه تغييرات تدريجى در پديدههاى مادى گاهى به پايهاى
مىرسد كه تحمل آن براى پديده غير ممكن مىشود، ناچار تحولات و دگرگونيهاى انجام گرفته
منشأ پيدايش نوع جديدى از پديده خواهد شد، جامعه و تاريخ نيز همينگونه است. جامعه
تا حدّى مىتواند پذيراى ستم ستمگران و فشار زورمداران باشد. وقتى ميزان فشار قدرت
حاكم، فوق توان و تحمل تودههاى مردم جامعه شد به صورت قهرى و طبيعى همچون كوه آتشفشان،
منفجر شده سر از طغيان و قيام عليه وضع موجود درمىآورد.
بر اين پايه مىگويند: با روى كار آمدن حزب اموى، فشار
بر مسلمانان بويژه پيروان اهل بيت عليهم السلام افزايش يافت و همچنان رو به فزونى بود
تا آنكه در دوران يزيد به اوج خود رسيد، چندانكه براى مخالفان و در رأس آنان امام حسين
عليه السلام غير قابل تحمّل گشت. قيام آن حضرت در برابر جنايات يزيد در حقيقت نمايشى
از اين انفجار بود.
بررسى واقعبينانه و همه جانبه رخداد كربلا و مطالعه عميق
سخنان آفريننده اين رويداد بزرگ از آغاز امامت تا لحظه شهادت و نيز رفتار و موضعگيريهاى
آن گرامى در برابر سياستهاى سلطهجويانه و انحصار طلبانه معاويه و يزيد، نفى كننده
اين تحليل و بيانگر اين است كه امام عليه السلام از همان آغاز با برنامهاى منظم و
هدفدار مبارزات خود را با
[1] - تاريخ طبرى، ج 5، ص 403؛ كامل ابن اثير، ج 4، ص
48
[2] - اساس اين تفسير را يكى از اصول چهارگانه ديالكتيك
به نام اصل تبديل كميّت به كيفيّت تشكيل مىدهد
نام کتاب : زندگی ائمه نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 124