نام کتاب : زندگی ائمه نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 153
دينى و دنيايى امّت در شؤون مختلف، همچون پدران خود در
متن زندگى اجتماعى، سياسى و فرهنگى جامعه حضور داشت. بارزترين دليل اين مطلب، حساسيّت
خلفاى اموى معاصر آن حضرت نسبت به ايشان و موضعگيرى حادّ عليه آن بزرگوار است. اگر
امام عليه السلام نسبت به مسائل جارى جامعه خويش بىتفاوت و بدون موضع بود معنا نداشت
خليفه مقتدرى مثل هشام از وى اين همه بيم داشته باشد و او را سرسختترين رقيب و دشمن
خود بداند.
نكته در خور تأمل در اين زمينه اين است كه تلاشها و موضعگيريهاى
امام عليه السلام به خاطر اختلاف شرايط سياسى يكسان نبود. [1] علاوه بر آنكه فعّاليتهاى
متعرضانه، بيشتر سرّى و بدور از چشم نامحرمان انجام مىگرفت، در نتيجه ماهيّت و ابعاد
آن براى توده مردم، پوشيده و ناشناخته مىماند. يكى از عمدهترين عللى كه در منابع
تاريخى از فعاليتها و موضعگيرىهاى تند و متعرضانه امام باقر عليه السلام در برابر
دستگاه خلافت و جريانهاى سياسى به صراحت و بهطور گسترده سخن گفته نشده همين مسأله
است.
امام باقر عليه السلام ناگزير بود براى حفظ نيروهاى وفادار
به مكتب و جلوگيرى از متلاشى شدن آنان، هدر نرفتن توان عناصر مؤمن و ذخيره سازى آنان
براى زمان مناسب، حفظ اسرار تشكيلاتى و خط مشىهاى سياسى از دسترسى دشمن و اجراى برنامههاى
بنيادى و اصولى، فعّاليتهاى سياسى خود را پنهانى و در پوشش «تقيّه» انجام دهد. از
اين رو همواره بر اين اصل تكيه مىكرد و تقيّه را آيين خويش و پدران خويش دانسته [2]
و به فرزندش امام صادق عليه السلام يادآور مىشد:
هيچ چيز به اندازه تقيّه چشم پدرت را روشن نمىسازد؛ زيرا
تقيّه سپر مؤمن است.
[1] - امام باقر عليه السلام در پاسخ شخصى كه درباره منشأ
اختلاف عملكرد سياسى امير مؤمنان، امام حسن و امامحسين عليهم السلام و خروج و قيام
آنان و مشكلاتى كه در اين مسير تحمل كردند و تا مرز شهادت پيش رفتند، پرسيده بود فرمود:
خداوند از قبل چنين برنامهاى را براى آنان مقدر كرده و بموقع، آن را عملى ساخت....
هر يك از خاندان ما نيز كه شيوه سكوت در پيش گرفت (و در برابر طاغوت زمان خود دست به
قيام نزد) سكوت او نيز براساس آگاهى و انجام وظيفه صورت گرفته است (ر. ك: كافى، ج
1، ص 262)