نام کتاب : زندگی ائمه نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 160
شرايط فرهنگى
نهضت علمى امام باقر عليه السلام در شرايطى تحقق يافت
كه جمود فكرى و بيگانگى از فرهنگ و معارف اسلامى سراسر جهان اسلام را فرا گرفته بود.
عالمان و فقيهان مشهور يا به دربار وابسته بودند و يا به حوزههاى فكرى منحرف و سرگرم
كننده كه نه تنها نمىتوانستند ملجأ و پناهگاه مردم تشنه و جوياى حقيقت باشند كه گاه
خطرناكتر از رجال سياسى بر مشكلات و سرگردانى مردم مىافزودند.
برخى دانشمندان يهود و نصارا با استفاده از خلأ موجود
سعى در تزريق اعتقادات سخيف خود به جامعه اسلامى داشتند و چون توده مردم به اهل بيت
عليهم السلام دسترسى نداشتند، نظرات و القاءات آنان را مىپذيرفتند. ريشه نفوذ بسيارى
از عقايد باطل در ميان مسلمانان ازقبيل اعتقاد به جسم بودن خداوند، اعتقادبه جبر، تفويض
و ... همين مسأله است.
از سوى ديگر، پيدايش يا گسترش فعّاليت گروههاى فكرى در
جامعه اسلامى مانند خوارج، مرجئه، معتزله، جبريّه و فرقههاى جدا شده از شيعه اماميّه
مثل كيسانيّه، زيديّه و غلات با افكار منحرف و مسموم خود، بر آلودگى فضاى فكرى و فرهنگى
جامعه مىافزود. امام باقر عليه السلام ضمن نامهاى به سعد الخير از عالمان سوء انتقاد
كرده مىفرمايد:
همپالگىهاى احبار و رهبان را ببين؛ همانان كه (حقايق)
كتاب خدا را از مردم كتمان و تحريف كردند، بدون آنكه سودى عايدشان گردد و راه به جايى
ببرند. اكنون مانند آنها در اين امتند؛ كسانى كه الفاظ قرآن را حفظ كرده ولى حدود آن
را تحريف مىكنند. آنان با اشراف و بزرگان معاشرت دارند و چون سردمداران هوا و هوس
پراكنده شوند، آنان با كسانى خواهند بود كه دنياى بيشترى دارند. فهم و بهره آنها از
دانش در همين حدّ است. [1]
اين عالمان وابسته در زمينه نقل حديث و ارائه فتوا فعّاليت
داشتند و احاديث و فتواها