نام کتاب : درآمدی بر سیره فاطمی نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 14
علاوه بر
آن، تعاليم دينى چون از مبدأ الهى نشأت مىگيرند تحت تأثير شرايط زمانى يا مكانى
يا اجتماعى و به طور كلى زير نفوذ يك يا چند عامل قرار ندارند و هيچ نوع محدوديتى
در مورد آنها قابل تصور نيست؛ اما تعاليم تربيتى مكاتب غير دينى غالباً محدود و در
يك يا دو جهت خاص سير مىكنند.
تربيت
الهى با طبيعت و نيازها و رشد و تكامل انسان سازگار است. در تربيت الهى هم بعد
مادى انسان در حد نياز مورد توجه است و هم بعد معنوى او. تعاليم الهى هم نيازهاى
معنوى انسان را تأمين مىكنند و هم به نيازهاى اجتماعى و عقلانى انسان توجه دارند،
هم احساسات و عواطف را تحريك مىكنند و هم ميل به كنجكاوى و حقيقت جويى انسان را
ارضا مىنمايند و از اين جهت انسانى را كه فطرتاً كمال جو و ترقى طلب است،
پشتيبانى مىكنند.
مكتبهاى
غير الهى حيات آدمىرا به زندگى اين دنيا محدود مىكنند؛ در حالى كه چنين تصورى با
آنچه در وجود انسان تعبيه شده سازگار نيست و حيات محدود، با جنبههاى كمالجويى و
عقلانى انسان، همچنين با آرمانهاى اخلاقى و معنوى او در رابطه با ديگران و
آفريدگار جهان، توافق ندارد.
در تربيت
الهى زندگى معنا و جهت پيدا مىكند و اتصال به مبدأ اعلا و باور داشت از او بودن و
به سوى او حركت كردن، حيات آدمى را جاودانه مىسازد و انسان به تلاش و كوشش تحريك
مىشود و در مسير كمال گام بر مىدارد.
تربيت
دينى نه تنها انسان را در اين دنيا به فضائل معنوى و اخلاقى مىآرايد و او را فردى
كمالجو، دانش دوست، با تقوا، ايثارگر و عدالتخواه بار مىآورد؛ بلكه با ارتباط
دادن فرد به مبدأ هستى و سوق دادن او به سوى كمال مطلق، سعادت هميشگى او را تأمين
مىكند؛ در حالى كه مكاتب غير الهى غالباً در صدد تأمين سعادت مادى و زودگذر افراد
هستند.
نام کتاب : درآمدی بر سیره فاطمی نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 14