نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 29
دعوت قرآن به توحيد، دعوتى است صادقانه و مبتنى بر تعقّل
و بينش عميق، نه سطحى و عوامانه. از اين رهگذر، تعبيرها و كلمههايى همانند نظر، بصيرت،
تعقل، «اولوالالباب» «اولو الأبصار» را به كار مىبرد تا مخاطبانش هدفمندانه بينديشند،
صاحب چشم بينا و گوش شنوا باشند و مغز و لُبّ و هسته اصلى وجودى خود را به كار گيرند.
[1] به گفته مرحوم استاد احمد آرام:
«در كتاب آسمانى دين حنيفى كه شرف تشرّف به آن را داريم،
هر جا مناسبتى پيش مىآمده، آدمى به انديشيدن و بهره جستن از خرد خويش براى پى بردن
به اسرار جهان دعوت شده است. آن همه «افلا تعقلون»، «لعلهم يتذكرون»، «افلا يتذكرون»،
«فانظروا» و نظاير فراوان اينها كه در قرآن كريم آمده، همه دستورهايى است كه افراد
مسلمان را به تفكّر و تدبّر در هر چه آفريده شده است، مىخواند.» [2]
همين دستورها و تشويقها مسلمانان را برانگيخت تا پايههاى
دينى خود را استوار سازند و ايمان خود را با گوشت و خون خود بياميزند و در معرفت الهى
و عمل به دستورهاى او سبقت جويند. اسلام مانند آيين يهود نيست كه يهوه را خداى اختصاصى
ملّت يهود بداند و براى ديگر ملّتها، حق حيات قايل نباشد و در راه تحقق آرمانهاى ملّى
و مذهبى خود، از هيچگونه حيله و مكر و قتل و غارت و سرقت و اختلاسى دريغ نورزد.
مانند مسيحيّت تحريف شده نيست كه خدا را در عين وحدت،
در سه پديده «اب، ابن و روحالقدس» خلاصه كرده، به «تثليث» قايل شود و در توجيه آن،
اعلام كند كه عقل را در ايمان راهى نيست و بايد كوركورانه آن را پذيرفت. [3]
استاد دونالد دكيول درباره اسلام آوردنش مىنويسد:
«عوامل و جهات زيادى مرا به سوى اسلام جذب كرد؛ از جمله:
سادگى عقيده اسلامى و سهولت آن؛ زيرا كه نه پيچيده است و نه مبهم، بلكه از راه عقل
و دقت در نظام بديع آفرينش، براى انسان حاصل مىشود و رعايت اين اصل، قطعاً آدمى را
به
1) - دانش مسلمين، ص 4.
2) - همان، ص 6.
3) - ر. ك. به: علل پيشرفت اسلام و انحطاط مسلمين، زينالعابدين
قربانى، ص 33.
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 29