نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 41
تفقّهپذيرى
از جمله اشكالاتى كه بر جامعيّت اسلام وارد شده، تعبّدى
بودن آن است؛ بدين معنا كه بيشتر دستورات اسلام مبتنى بر تسليم و تعبّد محض است؛ عقل
و انديشه نقشى در آنها ندارد و اين خود، ناديده گرفتن عقل و سدّ راه انديشه است.
در پاسخ، بايد گفت: مكتب اسلام از عقل و انديشه تجليل
كرده و انسان را به تعقّل و تدبّر فرا خوانده؛ قرآن كريم پنجاه مرتبه از «عقل» و شانزده
مرتبه از «تفكّر» نام برده و آن را عِدلِ «نقل معتبر» شمرده است:
و مىگويند: اگر ما گوش شنوا داشتيم يا تعقّل مىكرديم،
در ميان دوزخيان نبوديم.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله عقل را پايه دين [2]
و امام صادق عليه السلام آن را پيامبر باطنى و حجت ثابت ميان خدا و بندگانش خواندهاند.
[3] با اينگونه ارجگذارى نسبت به عقل، مىتوان گفت كه دين اسلام تعبّدپذير نيست،
بلكه تفقّهپذير است. در اين مكتب، دستور تعبّد محض و خالى از مصلحت و حكمت و جود ندارد،
بلكه همه احكام براساس حكمت جعل شده و بين حكم عقل و شرع تلازم برقرار است؛ يعنى: هر
چه را عقل بر لزوم آن حكم كند، دين هم به لزوم آن حكم مىنمايد و هر چه را دين به آن
حكم كند، عقل نيز به لزوم آن حكم مىنمايد؛ اگر عقل مصلحتى را كشف كرد- كشف يقينى و
قطعى، نه كشف ظنّى و احتمالى- بايد به آن حكم كرد. پس قاعده ملازمه برگرفته از آيات
و روايات پاسخگوى تعبّدى بودن احكام است. «[4]
1) - سورۀ ملك (67)، آيۀ 10.
2) - التفسير الكاشف، ج 1، ص 47.
3) - اصول كافى، محمد بن يعقوب كلينى، ج 1، ص 68.
4) - اسلام و مقتضيات زمان، مرتضى مطهرى، ص 137 -
138.
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 41