نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 42
خلاصه درس
1- «فراگيرى و جامعيّت اسلام» به معناى تكامل نهايى در
برنامهريزىهاى نظرى و عملى است؛ در همه مسائل فردى و اجتماعى، سياسى و اقتصادى، عقلى
و تربيتى و ديگر معارف لازم، به دقت نظر داده و هر تر و خشكى را بيان نموده است. مسلمانان
اين امتياز اسلام را درمىيافتند و مىديدند كه اين مكتب در آخرتجويى، او رادو اذكار
و نذر و نوازش خلاصه نمىشود، بلكه دينى است كه ميان دنيا و آخرت آشتى داده و بر حظّ
دنيوى همچون اخروى توصيه نموده است. از اين رو با دريافت اين حقيقت، بدان مىگرويدند
و گمشده خود را در آن مىيافتند.
2- اسلام آيينى است همگانى و عالمگير، به زمان و مكان
خاصّى محدود نمىشود، شرق و غرب در نظر آن يكسان است و قوانينش همه قبيلهها و نژادها
را شامل مىگردد.
3- قرآن با اينكه در موقعيتها، مكانها و زمانهاى گوناگون
نازل شده، ولى با اين همه، قوانينشسارى، روشن، منسجم و هماهنگ است و در هيچ يك از
آنها كمبود و ابهامى به چشم نمىخورد و بحق، «تبيان كل شىء» است و نقضپذير نمىباشد.
4- اسلام تفقّهپذير است، نه تعبّدپذير؛ يعنى: دستوراتش
از باب پذيرش مستقيم و تسليم محض نيست، بلكه پيوندى ناگسستنى ميان عقل و شرع است كه
از آن به «ملازمه عقلى» تعبير مىشود و هر چه شرع بر آن حكم كند، عقل هم مىپذيرد و
عكس آن نيز چنين است.
پرسش
1- تكامل نهايى اسلام را با آيات توضيح دهيد.
2- مقصود از «جهان وطنى اسلام» چيست؟
3- به چه دليل، در قرآن تضادّ و تناقض وجود ندارد؟
4- تفقّه با تعبّد چه فرقى دارد و به چه دليل، اسلام تفقّهپذير
است؟
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 42