نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 43
درس چهارم: فطرى بودن اسلام
همگون بودن شريعت الهى با سرشت آدمى از ديگر علل گرايش
مردم به اسلام محسوب مىشود. تكوين و تشريع دو مقوله منسجم و دو بازوى مقتدرى هستند
كه در تمام زمينهها، بهطور هماهنگ عمل مىكنند و مخالفت و تضادّى ميان آنها نيست.
هرگز ممكن نيست كه فرمان تكوينى خدا بر انجام كارى و فرمان تشريعى او برخلاف آن صادر
شود. [1] بنابراين، نهتنها اركان نخستين دين، بلكه اصول كُلى آن ريشه در اعماق وجود
انسان دارد كه از آن در قرآن، به «فطرت» تعبير شده و به معناى نوع خاصّى از خِلقت است.
[2]
فطرت از كلمههاى خاصّ قرآنى است كه درخصوص انسان و ارتباط
او با مكتب آسمانى براى نخستين بار در قرآن به كار رفته و پيشينه ادبى ندارد. [3]
تعريف «فطرت»
«فطرت» در علم كلام و عقيدهشناسى و در تفسير و معارف
قرآن، به گونههاى متفاوتى تعريف شده است:
1- عدهاى آن را «عقل ابتدايى بشر» مىدانند، غافل از
آنكه عقل ابتدايى، تناقضات و مطالب متضاد را مىپذيرد و بهافسانه و خرافات نيز ايمان
دارد، درحالىكه فطرت چنين نيست. «[4]
2 «فطرت نيروى پيچيدهاى است كه حق را بر دل و مشاعر انسان
تحميل مىكند.» [5] اين تعريف مخالف حس وجدان و پذيرش اختيارى دين است. اگر اين مفهوم
درست بود،
1) - تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازى ديگران، ج 16، ص
418.
2) - فطرت، مرتضى مطهرى، ص 13.
3) - همان، ص 14.
4) - فى ظلال نهجالبلاغه، محمدجواد مغنيه، ج 1، ص
58.
5) - همان.
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 43