نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 50
خلاصه درس 1- «تشريع» با «تكوين» هماهنگ و تعاليم دينى
بر مبناى «فطرت» استوار است. فطرت شعورى ذاتى براى دريافت خير و شرّ و استعداد پذيرش
كليات شريعت نزديك به فعليت است. فطرت نه عقل ابتدايى و تحميلى است و نه صفحه سفيدى
كه هر حقيقتى را بپذيرد، بلكه آيينهاى است كه اگر با تعاليم برون ذاتى متغيّر نشود،
اصول كلّى دين در آن منعكس مىگردد.
2- قرآن «فطرت» را پايه اوليه دعوت خود قرار داده و مردم
را بر آن اساس به توحيد فرا خوانده است. تاريخ اسلام نشان داده كه اگر دين به اين صورت
ابلاغ شود، بر جان و دل مردم مىنشيند و همه از آن استقبال مىكنند؛ چون تعاليم آن
را مطابق ادراكات و خواستههاى خود مىيابند.
3- از ديدگاه نهجالبلاغه، فطرت به گنج پنهان و استعداد
غبار گرفته مىماند كه پيامبران الهى عليهم السلام و گاهى پيامبر درونى از آن غبار
روبى كرده، ظاهرش مىسازند. دوره جاهليت نمونههايى از اين افراد را به خاطر دارد.
4- تداوم و تغييرناپذيرى، تعبيه يكسان و مساوى آن در همه
كس و نيز بىنيازى آن از آموزش و تمرين، از ويژگىهاى فطرت است. بدين روى، گاهى از
آن به «صبغة اللّه» تعبير مىشود.
5- جذبه طبيعى، كه خداوند در وجود انسان قرار داده است،
مردم را بهسوى اسلام جذب كرد و اين عامل مهمّى در پيشرفت و ارتقاى معنوى، علمى، صنعتى،
اجتماعى و سياسى مسلمانان گرديد و در مدت كوتاه، در اقطار عالم، در حجم وسيعى گسترده
شد.
پرسش
1- «فطرت» را تعريف كنيد.
2- قرآن براى فطرت چه ويژگىهايى قايل است؟
3- فطرت در نهجالبلاغه چگونه معرفى شده است؟
4- فطرت در زندگى و پيشرفت انسان چه نقشى دارد؟
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 50