حكمت (دانش راستين) گمشده مؤمن است، هر جا آن را بيابد
خودش به آن سزاوارتر است.
اين روايتها و دهها دستور ديگر درباره علم، زمينه وسعت
ديد و بلند نظرى و تعصّب نداشتن مسلمانان را در فراگيرى علوم و معارف از غير مسلمانان
فراهم كرد و در آنان، روح آزادانديشى در مقام علمآموزى پديد آورد و همه آنان كوشيدند
تا به علوم و معارف جهان دست يابند. برايشان هم مهم نبود كه علم را از چه كسى مىگيرند
و بهوسيله چه شخصى ترجمه و نقل مىشود تا به دست آنها مىرسد.
افزون بر دستورات ترغيب كننده به آموزش و كسب علوم، خود
پيامبر صلى الله عليه و آله عملًا به توسعه آن همّت گماشتند و سنگ بناى دين خود را
علم و حكمت قرار دادند و معارف دينى را از اهداف رسالت خود معرفى كردند:
روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله وارد مسجد شدند، ديدند
دو حلقه در مسجد تشكيل شده: در يكى، افراد به ذكر و عبادت مشغولند و در ديگرى به تعليم
و تعلّم. پس از آنكه هر دو را از نظر گذراندند، فرمودند:
1)
- نهجالفصاحه، ص 64، حديث 327.
2) - بحارالانوار، ج 1، ص 180.
3) - همان، ج 2، ص 99.
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 55