هر دو گروه كارشان خوب است. اما اين گروه (عالمان) بهتر
است و من براى تعليم فرستاده شدهام.
با توجه به اينگونه توصيههاى عملى پيامبر اكرم صلى الله
عليه و آله بود كه مدينه، به تدريج، به مركز تعليم و تعلّم و نخستين حوزه علمى تبديل
شد؛ جوشش و جنبش علمى مسلمانان از آنجا آغاز شد و اولين حوزه علمى در آن جا تأسيس
گرديد. اولين كتابى كه توجه مسلمانان را به خود جلب كرد و مسلمانان در پى تحصيل آن
برآمدند قرآن و سپس احاديث بود. براى اولين بار، اعراب در مدينه، با مسأله استادى و
شاگردى و نشستن در حلقه درس و حفظ آنچه از استاد مىشنوند، آشنا شدند. مسلمانان با
ولع فراوان، آيات قرآن را، كه بهتدريج نازل مىگشت، فرامىگرفتند و در كنار آن، بنا
به توصيههاى مكرّر رسول خدا صلى الله عليه و آله، سخنان آن حضرت را- كه به «سنّة الرسول
صلى الله عليه و آله» معروف بود- از يكديگر مىآموختند؛ در مسجد پيامبر صلى الله عليه
و آله رسماً حلقههاى درس و بحث تشكيل مىشد و در آن جا، به بحث و گفت و گو درباره
مسائل اسلامى و تعليم و تعلّم مىپرداختند. [2]
مظاهرى از توسعه علوم
بىشك، تشويقها و توصيههاى قرآن و پيامبر اكرم صلى الله
عليه و آله ذوق معرفتجويى و حسّ كنجكاوى مسلمانان را برانگيخت و آنان را به بلوغ خودآگاهى
رسانيد، حكمتى بىرنگ و بىتعلّق به زمان و مكان خاص به ايشان بخشيد و به آنها بصيرت
درونى و روحانى داد تا توانستند در مدتى اندك، به مظاهرى از فرهنگ و معارف دينى دست
بيابند؛ از جمله:
1- صنعت كاغذسازى:
انتقال و رواج صنعت كاغذ سازى از ماوراءالنّهر به بلاد
مسلمانان، تأليف، استنساخ و انتشار انواع كتاب در موضوعات گوناگون، كه انواع
1)
- منيةُ المريد، شهيد ثانى، ص 106.
2) - خدمات متقابل اسلام و ايران، ج 2، ص 437.
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 56