نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 57
دائرةالمعارف امثال مفاتيح العلوم خوارزمى، جامعالعلوم
فخر رازى، نفايس الفنون آملى از وسعت دايره كنجكاوى مسلمانان حكايت مىكند. [1]
2- كتابخانههاى عمومى:
مسلمانان براى استمرار نهضت علمى، دست به تأسيس كتابخانههاى
عامالمنفعة زدند و «باقيات الصالحات» پديد آوردند. در حقيقت، آنان مؤسسان واقعى كتابخانههاى
عمومى در عالم بودهاند. [2] در غالب مسجدها و شهرها، كتابخانههاى عمومى با تعداد
زيادى كتاب وجود داشت و درهاى آنها به روى طالبان علم گشوده بود. [3]
3- مراكز آموزشى:
تأسيس پياپى مدارس و مراكز آموزش علوم از ديگر مظاهر معرفتجويى
و وجود شوق و نشاط علمى در مسلمانان بود. در حقيقت، به سبب تأكيد و تشويقى كه در اسلام
نسبت به علم و همچنين به انجام كارهاى خير شده بود، بسيارى از مؤمنان، توجه خاصّى به
تأسيس مدارس مبذول داشتند و مدارس و مراكز علمى بسيارى پديد آوردند.
4- نهضت ترجمه:
ترجمه، تعريب، نقل و نقد علوم يونانى و هندى و پيدايش
پژوهشكدهها و دارالترجمههاى متعدد نشانه ديگرى از توجه اسلام و مسلمانان به علم بود.
نقل آثار، بهويژه در زمينه منطق، حكمت و ادبيات و آميخته
شدن آنها با معارف دينى دريچه جديدى به روى مسلمانان گشود و مردم را با مواريث دنياى
قديم آشنا ساخت. «[4]
شوق و علاقهاى كه مسلمانان در دوران عظمت خويش به توسعه
فرهنگ نشان دادند و توفيقى كه در اين راه پيدا كردند، بىشك، عظيم است؛ زيرا هم حافظ
مواريث و سنن قديم بوده است و هم مايه ابداعات جديد. اين دو نكته نشان مىدهد كه اين
فرهنگ در جاى خود و در زمان خود، از بزرگترين فرهنگهاى انسانى است.