responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مقایسه دو دوره جاهلیت و اسلام و علل گسترش نویسنده : بینش، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 22

آمده است. بعضى دانشمندان علوم قرآنى معتقدند كه جهل در اين كتاب شريف به مفهوم ضد حلم يعنى سفاهت آمده است. [1]

قرآن كريم آنان را كه پس از نزول قرآن هنوز در پى قوانين عصر جاهليت‌اند اين چنين محكوم مى‌سازد:

(أَفَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغوُنَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ) [2]

آيا حكم جاهليت را مى‌جويند و كدام حكم از حكم خدا براى اهل يقين نيكوترخواهدبود؟

بيان قرآن درباره تعصبهاى جاهلى چنين است:

(اذْ جَعَلَ الَّذينَ كَفَرُوا فى قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ، حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ) [3]

آنگاه كافران در دلهاتعصب، آن هم تعصب جاهليت پروردند.

همچنين درباره آرايش زنان پيامبر فرموده است:

(وَ قَرْنَ فى بُيوُتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَةِ الْاولى) [4]

و در خانه‌هايتان قرار و آرام گيريد و مانند دوران جاهليت پيشين آرايش مكنيد.

از مجموع آيه‌هايى كه ذكر شد و نيز آيه‌هاى همانند، معلوم مى‌شود، جاهليتى كه در قرآن ذكر شده ناظر بر شيوه رفتار و نوع پندار عرب است نه بر حد دانش آنان؛ با اين توضيح كه در دوره جاهليت، دشمنى، جنگ و خونريزى، زنده به گور كردن دختران، شرابخوارى و رباخوارى در ميان مردم رايج بود، و پيداست كه ارتكاب اين مفاسد بيشتر معلول ضعف اخلاقى است نه بى دانشى، چنان كه امروز نيز برخى از آنها حتى در جوامع پيشرفته و مترقى با وجود آگاهى مردم از تمام مفاسد آن به چشم مى‌خورد. به‌


[1] قاموس قرآن كريم ، سيد على اكبر قرشى ، ج 2، ص 80 ـ81.

[2] مائده ، آيه .5 .

[3] فتح ، آيه 26.

[4] احزاب ، آيه 33.

نام کتاب : مقایسه دو دوره جاهلیت و اسلام و علل گسترش نویسنده : بینش، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست