خلاصه درس
برده دارى در روزگار جاهليت ميان قوم عرب همانند ديگر اقوام رايج بود.
بردگان جزواموال صاحبان خود به شمار مىرفتند و به ارث مىرسيدند.
بردگان به جنگ مىرفتند، اما از غنيمتها بهرهاى نداشتند.
اسلام برده دارى را بطور رسمى و بصراحت لغو نكرده؛ اما تمهيدهايى فراهم ساخته كه در عمل به آزادى بردگان مىانجامد.
خرافه، به دليل ناآشنايى مردم به علتهاى واقعى پديدهها، بشدت درميان عرب روزگار جاهليت رواج داشت.
اسلام با توجه دادن مردم به علتهاى واقعى پديدهها راه خرافهها را بسته است.
علوم رايج درميان عرب زمان جاهليت اندك بود و از محدوده اندوختههاى شفاهى فراتر نمىرفت.
عربها حافظههاى قوى و ذوق شعرى سرشارى داشتند.
اساس اسلام بر علم نهاده شده و براى اندوختن آن توصيه فراوان شده است.
مسلمانان در تلاشهاى علمى جهان سهم بسزايى داشته اند.
اروپاييان بسيارى از علومشان را از مسلمانان گرفتهاند.
پرسش
1- منشأ بردهدارى چه بوده است؟
2- جايگاه و نقش بردگان در ميان عرب دوره جاهليت را بنويسيد.
3- آيا اسلام بصراحت برده دارى را نفى كرده است؟ چرا؟
4- اسلام براى آزادى بردگان چه راههايى مطرح كرد؟
5- ارزش علم نجوم از ديدگاه اميرمؤمنان (ع) را بنويسيد؟ آيا آن حضرت آموختن آن را توصيه كرده است؟
6- ستاره شناسى و اثرشناسى چه نقشى در زندگى مردم روزگار جاهليت داشت؟