نام کتاب : احکام آراستگی ظاهری نویسنده : رکنی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 51
مىشود در زنان آنچنان محاسن و زيبايى بوجود آيد كه واقعى نيست
و نيز معايبشان به گونهاى پوشانده شود كه ديگران فريب بخورند.[1]
البته در كتب فقهى مصداق اين نوع فريبكارى در دو جا ذكر شده است.
اول زنى كه قصد ازدواج دارد. دوم كنيزى كه قصد فروش او را دارند.[2]
3- 3. نقص و آزار جسمى در فرهنگ اسلامى، هر گونه نقص وارد كردن
به خود و ديگران، ممنوع است.
از اين رو، اگر زن به گونهاى آرايش كند كه مستوجب تغيير خلقت،
در نتيجه نقص جسمانىاش شود، حكم ضرر بر نفس پيدا كرده و از آن نهى شده است.
بعنوان مثال زن دندانهايش را به گونهاى تراش دهد كه پس از
مدتى، از بين برود يا با اعضاى بدنش به گونهاى عمل نمايد كه، ضرر ببيند.[3]
يا آنچه امروز به عنوان كاشت ابرو يا گونه يا عمل جراحى بينى و يا به كار بردن
لنزهاى چشمى، صورت مىگيرد. در تمام اين موارد اگر اثبات شود كه انجام اين اعمال
مستوجب ضرر و زيان است، حكم نهى پيدا خواهد كرد. آرايش كردن زن نيز مىبايد توسط
خودش يا زن ديگر يا شخص مَحرَم صورت گيرد؛ چرا كه عمل آرايش مستلزم نظر كردن و دست
زدن به بدن مىشود و اين كار براى نامحرم، حرام است.[4]
در جامعه اسلامى يكى از مصاديق مهم آرايش زنان، آرايش كاركنان خواهر مىباشد كه
بايد علاوه بر شرع مقدس، تابع قوانين باشد، مثلا در مكانى كه
[1]. شراِیع الاسلام، جعفر بن حسن (محقق) حلِی، ج 2، ص 10.
[2]. جواهر الکلام، محمدحسن نجفِی، تحقِیق و تعلِیق
علِی آخوندِی، ج 22، ص 113؛ المکاسب، مرتضِی انصارِی، ص 21.