ناگفته
نماند، روزه در صورتى مىتواند منشأ آثار باشد كه تمام آداب آن رعايت شود؛ و گر نه
چه بسا روزهدارى كه بهرهاش از روزه (فقط) گرسنگى و تشنگى است. (1)
امام
صادق 7 به بعضى از آداب روزه اشاره كرده، مىفرمايد:
چون
روزه گرفتى، گوش و چشمت (نيز) بايد از حرام و كارزشت روزه باشند، از ريا و آزار
زير دستان به دور باشى، بايد وقار روزه دار در تو مشاهده شود و روزهايى را كه روزه
هستى، مانند ديگر روزهايت نباشد.
امام
خمينى (ره) مىفرمايد:
معناى
روزه فقط خوددارى و امساك از خوردن و آشاميدن نمىباشد؛ از معاصى هم بايد خوددارى
كرد؛ اين، از آداب اوّليه روزه مىباشد كه براى مبتدىهاست ... شما اقلّاً به آداب
اوّليّه روزه عمل نماييد، و همانطور كه شكم را از خوردن و آشاميدن نگه مىداريد،
چشم و گوش وزبان را هم از معاصى بازداريد ... كينه، حسد و ديگر صفات زشت شيطانى را
از دل بيرون كنيد. اگر توانستيد، انقطاع الى الله حاصل نماييد؛ اعمال خود را