ناسزاگويى
و مانند آن توأم است. پارهاى از احكام فقهى آن بدين شرح است:
1- در
صورتى كه انسان بالغ و عاقل، ديگرى را قذف كند؛ يعنى نسبت زنا يا لواط به او دهد
حدّ (هشتاد تازيانه) به او جارى مىشود. [1]
2-
اگر شخصى كه مورد اهانت و قذف قرار مىگيرد متجاهر به فسق باشد و گناهانى مانند
زنا، لواط و ... را به طور آشكار انجام مىدهد، بر فحّاش و قاذف، حدّ و تعزير جارى
نمىشود. [2]
3- در
صورتى كه دو نفر به همديگر فحش ناموسى دهند و يكديگر را قذف كنند، حدّ ساقط است.
ولى هر دو بايستى تعزير شوند. [3]
4-
فحّاشى كه الفاظى مانند ديّوث، حرامزاده، فاسق، فاجر و ... به ديگرى بگويد كه موجب
كراهت و استخفافى گردد كه مستحق آن نباشد، مطابق نظر حاكم تعزير مىشود. [4]
مراحل دفاع
دفاع
از جان، مال و حريم مراحلى دارد. چنانچه مهاجم با هر مرحلهاى از آن دفع شود،
مراحل بعدى ساقط مىگردد و تعدّى به مراحل ديگر در صورت بروز خسارت، ضمانآور
خواهد بود. اين مراحل عبارتند از: «هشدار و اخطار»، «دادو فرياد و تهديد»، «زدن» و
«كشتن».
در
همه موارد سه گانه دفاع (از جان، مال و حريم) بنابراحتياط واجب،