قبل
از ورود به بحث احكام تقليد، به بيان مطلبى درباره اهميّت فراگيرى احكام مىپردازيم،
تا ضرورت فراگيرى آن بر انسان مكلّف، به ويژه جوانان اين مرز و بوم روشنتر گردد.
اسلام
براى نيازمندىهاى انسان- اعم از مادى و معنوى، فردى و اجتماعى، سياسى و اقتصادى-
قوانين و مقررّاتى وضع كرده كه در مجموعههاى گوناگون فقهى تدوين و تأليف يافته و
علم فقه را تشكيل مىدهد. علم فقه در واقع، روش اصيل بندگى، كيفيت صحيح و انسانى
روابط اجتماعى و عالىترين نظامات حياتى است كه ناظر به تمام ابعاد زندگى انسان
مىباشد و به تعبير امام راحل- قدس سرّه- «فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان و
اجتماع، از گهواره تا گور است.» (1)
به
خاطر اهميّت فوق العاده فقه و احكام شرعى، اولياى گرامى اسلام، پيروان خود را به
فراگيرى آن سفارش مىكردند و كسانى را كه از اين وظيفه خطير سرباز زده و يا در امر
فراگيرى احكام شرعى سهلانگارى مىنمودند، مستحق عقوبت و سرزنش مىدانستند.