نام کتاب : احکام اقتصادی خانواده نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 68
امام رضا 7 مىفرمايد:
هيچ مالى حلال نمىگردد مگر از طريقى كه خداوند آن را حلال كرده است؛ خمس،
پشتوانه ما براى تقويت دين ما و اداره زندگى ما و كمك به دوستان ما است. با خمس،
آبروى خود را از كسانى كه از قدرتشان بيم داريم، حفظ مىكنيم. پس خمس را از ما
دريغ نداريد و خود را از دعاى ما محروم نكنيد. [1]
زن نيز مانند مرد مكلّف است اگر درآمدى دارد مازاد مخارج سالانه آن را
محاسبه كرده، خمس آن را بپردازد. همچنين است اگر پولى پسانداز كرده و سال بر او
گذشته باشد.
الف. موارد خمس
به منفعت كسب، مال مخلوط به حرام، غنيمت جنگ، معدن، گنج، جواهرى كه به
واسطه غوّاصى در دريا به دست مىآيد و زمينى كه كافر ذمّى از مسلمان بخرد، خمس
تعلق مىگيرد.»
از ميان موارد ياد شده، تنها به ذكر دو مورد از آن كه بيشتر مورد ابتلاست
اشاره مىكنيم:
1. منفعت كسب: هرگاه انسان از تجارت يا صنعت يا كسبهاى ديگر، مالى به دست
آورد، اگر چه مثلًا نماز و روزه ميتى را به جا آورد و از اجرت آن، مالى تهيه كند،
چنانچه از مخارج سال خود او و عيالاتش زياد بيايد، بايد خمس آن را بدهد. [3]
2. مال حلال مخلوط به حرام: اگر مال حلال با مال حرام به طورى مخلوط شود
كه انسان نتواند آنها را از يكديگر تشخيص دهد و صاحب مال حرام و مقدار آن، هيچ
كدام معلوم نباشد، بايد خمس تمام مال را بدهد و بعد از دادن خمس، بقيه مال حلال
مىشود. [4]
مهريه، ارث و هديه خمس ندارند. [5] نيز آن چه از منافع كسب در بين سال به
مصرف خوراك،
1. همان، ص 375.
2. توضِیح
المسائل، مسئلة 1751.
3. همان، مسئلة
1752.
4. همان، مسئلة
1813.
5. بِیشتر
مراجع در هدِیه، خمس را واجب مِیدانند و بعضِی نِیز مانند
آِیت الله مکارم و مرحوم فاضل لنکرانِی مِیفرماِیند:
هدِیه بنا بر احتِیاط واجب خمس دارد.
نام کتاب : احکام اقتصادی خانواده نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 68