جواب - چون
عمل به احتياط متوقف است بر شناسايى موارد آن و شناخت كيفيت احتياط و اين دو مورد
را جز تعداد كمى از مردم نمىدانند، به اضافۀ اين كه مراعات احتياط موجب صرف وقت زيادتر مىگردد، بنابر اين سزاوار است از مجتهد جامع الشرايط تقليد شود.
سؤال 3
- حدود و اندازۀ دايرۀ احتياط در احكام بين فتاواى فقها چقدر است؟ و
آيا واجب است در اينجا فتاواى فقهاى گذشته نيز در نظر گرفته شود؟
جواب - مراد
از احتياط در موارد وجوب آن، همان مراعات تمام احتمالات فقهى آن مورد است كه
احتمال داده مىشود مراعات كردن آن واجب باشد.
سؤال 4
- به زودى دخترم بعد از چند هفته به سن تكليف مىرسد و در آن وقت بر وى واجب است
كه مرجع تقليدى برگزيند و چون فهميدن تقليد برايش مشكل است، بفرماييد در اين صورت
چه كارى بر ما لازم است؟
جواب - اگر
وى خودش به تنهايى متوجه وظيفۀ شرعيهاش در اين مورد نمىشود وظيفۀ
شما در قبال او ارشاد، تذكر و راهنمايى خواهد بود.
سؤال 5
- كسى كه از يادگيرى مسائل شرعى كه به آن مبتلا مىگردد، خوددارى مىكند آيا
گناهكار به حساب مىآيد؟
جواب - اگر
عدم يادگيرى منجر به ترك واجب و يا فعل حرام گردد گناهكار خواهد بود.
سؤال 6
- از بعضى افراد كم اطلاع وقتى پرسيده مىشود كه از كه تقليد مىكند، مىگويد نمىدانم
و يا مىگويد از فلان مرجع، تقليد مىكنم، در حالى كه چندان التزام عملى به رجوع
به رسالۀ آن مجتهد ندارد اعمال اين گونه افراد چه حكمى دارد؟
جواب - اگر
اعمالشان موافق احتياط يا منطبق با فتواى مجتهدى باشد كه تقليد از آن مجتهد
برايشان واجب است، محكوم به صحت است.
سؤال 7
- آيا در تقليد، اعلميت مرجع شرط است يا خير؟ و معيار و ملاك اعلميت چيست؟
جواب -
احتياط وجوبى، در تقليد از مجتهد اعلم است، در مسائلى كه فتواى اعلم و غير آن فرق
داشته باشد، ملاك اعلميت اين است كه مرجع از بقيه، قدرت بيشترى بر شناخت حكم الهى
داشته و قادر به استنباط تكاليف الهى از ادلۀ آن باشد و نيز به اوضاع