سؤال
12 - در چه صورتى، براى مقلد عدول از مرجع خودش جايز است؟
جواب - عدول
در صورتى جايز است كه مرجع دوم از اول اعلم و يا مساوى آن باشد.
سؤال
13 - آيا جايز است از اعلم به غير اعلم عدول شود، در صورتى كه فتواى
او منطبق با زمان نباشد و يا عمل به آن بسيار دشوار باشد؟
جواب - مجرد
توهّم عدم انسجام فتاواى مرجع با زمان و شرايط حاكم بر آن و يا توهّم دشوار بودن
عمل به دستورات وى، سبب جواز عدول از مجتهد اعلم به مجتهد ديگر نمىشود.
(توضيح
المسائل مراجع، ج 1، ص 35)
سؤال
14 - آيا عدول از اعلم به غير اعلم جايز است؟
جواب - عدول
خلاف احتياط است، بلكه در صورت مخالفت فتواى اعلم با غير اعلم در مسأله، بنابر
احتياط عدول در آن مسأله جايز نيست.
سؤال
15 - بنابه فتواى يكى از مجتهدين بزرگ، بر تقليد از امام قدس سره باقى
ماندم، بعد از اين كه به نظر جناب عالى مبنى بر بقا بر تقليد امام راحل آگاهى
يافتم از آن تقليد اولى عدول كردم و فعلاً بر اساس فتواى امام و جناب عالى عمل مىكنم
آيا در اين عدول اشكالى است؟
جواب - عدول
از مجتهد زنده به مجتهد زندۀ ديگر جايز است در صورتى كه مجتهد دوم به نظر
مكلف اعلم باشد، واجب مىشود عدول به او بنابر احتياط، خصوصاً در صورتى كه فتواى
اعلم در مسأله مخالف فتواى غير اعلم باشد.
سؤال
16 - كسى مقلد امام خمينى قدس سره بوده است و باقى بر تقليد ايشان است
آيا مىتواند در مواردى به فتواى ساير مراجع عمل كند؟ مثلاً در اين كه تهران از
مدن كبيره «شهرهاى بزرگ» است يا نه؟
جواب - عدول
جايز است هر چند احتياط [مستحب] حكم مىكند بقا بر تقليد از امام قدس سره را
خصوصاً در صورتى كه اعتقاد دارد كه ايشان از مراجع زنده اعلم مىباشند.